Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radiobranschen uppvaktar mediestrategerna

Publicerad: 27 Mars 2001, 05:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Svensk radioreklam, SRR fördubblar sin informationsbudget till 5 miljoner kronor. Orsak: mediebyråerna köper för lite radioreklam.


- Vi ligger på en andel på 3 procent av utrymmet som förmedlas av

medierådgivarna. Det vill vi höja till 5 procent, säger Christer Jungeryd, som

företräder SRR.

Branschföreningen inleder en charmoffensiv till 130 handplockade strategiska

medierådgivare och projektledare på reklambyråer. Kampanjen går i första hand

ut på att skapa personliga kontakter med strategerna, men ingår gör även

annonskampanjer i branschpress och förstås radio.

- Vi har varit alldeles för dåliga på att hålla kontakt med strategerna. Vi

brukar i första hand hamna på radioavdelningarna, säger Christer Jungeryd.

Offensiven innebär också att SRR förses med två nya avdelningar. SRR research

ska förse rådgivare och projektledare med körningar i Ruabs Andromeda-system.

Inom SRR support ska en panel för förtester av radioreklam via internet

utvecklas. Ambitionen är att lansera panelen före årsskiftet och att göra

tjänsten kostnadsfri för de reklambyråer och produktionsbolag som vill

utnyttja testpanelen.

- Panelen ska leda till bättre radioreklam. Idag är det väldigt lite av

radioreklamen som testas.

Inom academy trappar SRR upp försöken att höja utbildningsnivån bland

radiofolk.

Hittills har avdelningen utbildat 200 radiosäljare. Nu ska SRR även erbjuda

utbildning för köparsidan i tre olika nivåer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.