Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Radiobranschen spår sex procent tillväxt

Publicerad: 21 Mars 2001, 10:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Radiobranschen i form av organisationen Svensk radioreklam, SRR, spår en tillväxt på 6 procent för reklamradion år 2001. Det skulle innebära att radiokakan kommer att bli 632 miljoner kronor stor.


- Vi ska kunna fortsätta växa mer än de samlade annonsinvesteringarna och

därmed successivt knapra marknadsandelar, skriver Christer Jungeryd på SRR i

sin prognos.

Han ser tre faktorer som talar för att radion ska växa snabbare än de 4,5

procent som IRM tror att den traditionella reklamkakan ska växa med 2001.

Christer Jungeryd hänvisar till reklamradion har en större andel av reklamkakan

i Europa, att 200 av 300 säljare i radiobranschen har utbildats och att

radiobranschen via SRR ska lägga mer resurser på marknadsföring av mediet.

- Samtidigt är radiobranschen inte sådan att den kan stå emot en lågkonjunktur.

Målsättningen är ändå att vi ska ta marknadsandelar.

Under år 2000 ökade köpen av radioreklam med 10 procent till 596 miljoner

kronor, enligt IRM.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.