Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rådgivare: "Skrotandet av Studio 107.5 var väntad"

Publicerad: 28 Maj 2008, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

SBS Radios nedläggning av Studio 107.5 var ingen överraskning, säger flera radiorådgivare. Men de ser ingen självklar ersättare. "Det är svårt för utbudet på Stockholmsmarknaden är ganska stort nu", säger radiochefen Daniel Nellhard på Carat.


Dagens Media har tidigare berättat att SBS Radio breddar Vinyl 107, från att bara spela 1960-talshits, till att också köra klassiker från 70- och 80-talen. Med anledning av det lägger man ner Studio 107.5, som spelar soul- och dansklassiker från 1970- och 80-talet. SBS Radio ska presentera ersättaren senare i veckan.

- De gör rätt för de har inte lyckats med Studio 107.5. Det har alltid varit den överlägset minsta kommersiella kanalen, trots att de gjort om formatet vid flera tillfällen. Det ska bli spännande att se vad de gör istället, säger Daniel Nellhard.

Andreas Falck, radiochef på Mediaedge CIA, är inne på liknande spår.

- När MTG Radio startade Star FM så breddade SBS Vinyl och det har blivit ganska trångt. 107,5 var den minsta stationen av alla och har legat högst upp på FM-bandet, så det låg väl närmast att lägga ner den.

Sofia Forslund, radioansvarig på Mindshare, ser en risk med SBS Radios breddning av Vinyl 107.

- Det gör att den blir ganska lik MTG Radios Star FM och vi får se om det finns plats för allihop, säger hon.

Även Henrik Jönsson, radiochef på Maxus, ser en risk med förändringen av Vinyl 107.

- Det är naturligt att försöka bredda Vinyl lite, men det blir en utmaning att behålla de äldre lyssnarna, som kanalen varit ganska ensam om. Det är inte säkert att de som gillar 60-talspop gillar det som kom 15-20 år senare, säger han.

Andreas Falck ser större ingen dramatik i förändringarna, även om de har ett pris i form av minskat lyssnande på kort sikt.

- Det byts frekvens, stängs ner och startas upp ganska ofta inom radio. Men varje gång man startar om måste lyssnarna hitta dit och det tar ett halvår till ett år innan man ser de första tydliga lyssnartrenderna.

Hur många lyssnare behöver en kanal?

- Jag hörde nyligen en siffra på 80.000 lyssnare om dagen. Så många behöver man ha för att det ska gå runt någorlunda.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.