Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rådgivare: "Betydelselös förändring av DN"

Publicerad: 18 Juni 2002, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Dagens Nyheters beslut att göra tabloid av två av sina delar, Kulturen och ekonomi/sporten, innebär ingen dramatisk förändring för annonsörerna. Det säger Joakim Regeheim, strateg på Brandconnection och Thomas Juréhn, printchef på Mediaedge CIA.


Thomas Juhrén tror inte att formatförändringarna lämnar några stora avtryck, varken hos annonsörer eller läsare.

- Jag tror inte att läsarna uppfattar att förändringarna som så stora. Speciellt om övriga bilagorna behåller broadsheetformatet. Annonsmässigt handlar det fortfarande helsidor och uppslag. Förändringen till tabloid är inte speciellt viktigt för annonseffekten, säger han.

Joakim Regeheim, strateg på Brandconnection, tror att Dagens Nyheters förändring skulle ha känts mer dramatisk om inte Svenska Dagbladet hade banat väg.

- Formatförändringar orsakar alltid diskussioner ur annonsörsperspektiv. I det här fallet blir annonserna mindre och kan upplevas som grötigare. Men se bara på Svenskan, där har det fungerat bra. Jag kan inte se att det är någon dramatisk händelse, det är varken negativt eller positivt för annonsörer.

Han tror ändå att förändringen kan ge dagens Nyheter en positiv skjuts.

- Dagens Nyheter får mer uppmärksamhet. De kommer inte att vinna nya prenumeranter på tabloidiseringen, men läsarna kommer att uppfatta tidningen som mer vital. Sedan kan det ju faktiskt leda till att vi får se kulturen och sporten i tunnelbanan och på pendeltågen och då är det faktiskt positivt.

Thomas Juréhn säger att Dagens Nyheter inte riktigt vågat ta formatförändringssteget fullt ut.

- Det handlar om en stegvis förändring. Antingen kan du kalla det smart eller mindre vågat. Om läsare, annonsörerna och andra uppfattar de tabloidiserade delarna positivt är steget mindre till att göra resten till tabloid. På det sättet blir greppet att börja med två delar positivt.

Klas Granström

klas@dagensmedia.se

Tia Jumbe

tia@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.