Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rädda Barnen intensifierar kampanj inför valet

Publicerad: 14 Juni 2002, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Rädda Barnen intensifierar i sommar sin kampanj mot diskriminering av barn. Ett dr-utskick till 24.000 politiker och en utomhuskampanj är två av medieinsatserna i den årslånga kampanjens slutskede.


I veckan har utskicket, en bok där 25 barn berättar om diskriminering, distribuerats till politikerna.

- Det är inte den dyraste delen av kampanjen, men kanske den som har krävt mest jobb, säger Hanne Simonsen, projektledare på Rädda Barnen.

Med start i maj och under juni pågår också en kampanj i populär- och fackpress, med annonser som uppmanar läsarna att beställa samma bok som nu skickats till politiker. Rädda Barnen har bland annat valt att gå i tidningar där tidigare insamlingar gett bra resultatt. Dit hör bland annat Ordfront och tidningen Vi, och fackpress som Skolvärlden, Lärarnas tidning och Kommunalarbetaren.

- För att få stor räckvidd har vi också införanden i tidningar som Vår Bostad och Ica Kuriren.

Under en vecka i juli kommer kampanjen att gå utomhus runt om i landet, med den den enkla uppmaningen "Stoppa diskrimineringen av barn - sätt press på din politiker". Till utomhusdelen av kampanjen har Rädda Barnen köpt Clear Channels rikspaket Allsvenskan.

- Förhoppningsvis kan vi stå kvar längre än en vecka. Vår förhoppning är att skyltarna inte ska vara så hårt uppbokade. Under utomhuskampanjen i maj fick vi vara kvar i tre veckor fastän vi bara hade bokat en vecka, säger Hanne Simonsen.

Under det år kampanjen pågått har Rädda Barnen gått i dagspress en kortare period i början av december i fjol.

- Vi köpte inget paket utan bokade annonser i dagstidningar i residensstäder runt om i Sverige. De paket som finns har inte så bra täckning som vi vill ha.

Fram till valet, då kampanjen avslutas, kommer Rädda Barnen att göra punktinsatser i dagspress. I dag fredag hade organisationen exempelvis ett införande i Dagens Nyheter med anledning av partiledaredebatten i riksdagen. I övrigt är inga insatser planerade, men än finns ett litet utrymme i mediebudgeten.

- Det blir kanske lite webb eller direktreklam, så mycket som det går att få. Vi har överhuvudtaget inte betalat fullt pris på någon annonsering, dels eftersom det är taskiga tider på annonsmarknaden och dels eftersom vi får rabatter för att vi är Rädda Barnen, säger Hanne Simonsen.

Ansvarig reklambyrå är Hemma och mediebyrå är Mediacom.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.