Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Råd skapar skampåle för barnreklam

Publicerad: 9 Februari 2001, 08:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Marknadsetiska rådet (MER) utvidgar sitt verksamhetsområde för att även inkludera barnreklam.


Näringslivets självreglerande råd för reklam, Marknadsetiska rådet (MER),

skriver in etiska regler för reklam riktad till barn i sina stadgar och har

anställt en barn- och reklamexpert som ska arbeta med frågorna. Bakom de etiska

reglerna står Reklamförbundet, Tidningsutgivarna, Radioutgivareföreningen,

Annonsörföreningen, TV3, TV4, Kanal 5 och ett tiotal ytterligare företag och

organisationer. Anders Ericson, vd på Annonsörföreningen ser etiska regler för

barnreklam som ett led i de egenåtgärder som näringslivet gör för att skapa

självreglering och undvika lagstiftning.

- Vi har egentligen en oerhörd urvattnat lagstiftning för barnreklam, det är

egentligen bara barnreklamförbudet i tv och radio. Vi i näringslivet vill gå i

bräschen och skapa ett etiskt regelverk för hur vi ska hantera barnreklam i

stället för att man skapar en lagstiftning, säger Anders Ericson.

De som överträder de etiska reglerna för barnreklam kommer att sanktioneras

genom information och tillsägelser på samma sätt som ERK, etiska rådet för

könsdiskriminerande reklam går till väga. Det blir inget straff utan snarare en

skampåle.

- Jag tror att det är det mest effektiva, säger Anders Ericson.

En egen hemsida för barnreklametik är på gång. Företrädare för de etiska

reglerna för barnreklam kommer att finnas på plats i nästa vecka på det EU

seminarium som Kulturdepartementet anordnar under temat "skydd av barn och

unga" där barnreklam i tv tas upp.

Malin Modh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.