Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Räckviddsras för tv-bilagorna

Publicerad: 13 Februari 2009, 05:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Kvällspressens tv-bilagor tappar läsare i rask takt. "Det tyder på en förändring i folks beteende" säger Steffen Gausemel Backe, affärschef för bilagorna på Aftonbladet.


År 2006 var räckvidden för Aftonbladets tv-bilaga 1.182.000. I den senaste Orvesto konsument är siffran 874.000.

- Vår tv-tidning, men även Expressens veckobilaga, får färre och färre läsare. Det tyder på en ändring i folks beteende. Tv-guiderna på nätet, och i folks digitalboxar, konkurrerar mer och mer med traditionella tv-guider, säger Steffen Gausemel Backe, affärschef för bilagorna på Aftonbladet.

För Expressens tv-bilagor ser det lite annorlunda ut. Förra året startade Expressen TV14, en tvåveckorsbilaga om tv, bland annat med tydligare tablåer och reportage. Bengt Bengtzon, bilagechef på Expressen, kallar TV14:s format för "överblick direkt" och menar att den yngre målgruppen efterfrågar den typen av tablå-layout.

- Det stämmer att vår veckobilaga tappar i räckvidd men sammanlagt ökar våra båda tv-bilagor, säger Bengt Bengtzon.

Aftonbladet och Expressen startade tv-bilagorna samtidigt men har haft olika strategier för hur man lockar läsare.- Aftonbladet har inte ändrat särskilt mycket sedan starten, medan Expressen har laborerat lite fram och tillbaka. Nu tror vi att vi har hittat formen med de här två bilagorna. Vi har vänt en neråtgående trend genom att hitta en yngre målgrupp vilket inte Aftonbladet lyckats med, säger Bengt Bengtzon.

Trots den neråtgående trenden för de traditionella veckobilagorna har varken Expressen eller Aftonbladet några tankar på att dra ned.- Vi kommer inte att släppa tv-bilagan eftersom den fortfarande är väldigt viktig för oss. Vi har ännu många läsare och vi jobbar kontinuerligt på att förbättra tv-bilagan, säger Steffen Gausemel Backe.

Kommer ni att satsa på en tvåveckorsbilaga som Expressen?- Det har vi tittat på, men det är nu ett år sedan de lanserade sin bilaga, och vi har ännu inga planer på att göra samma satsning.

Expressens Bengt Bengtzon ser en konkurrensfördel i att behålla veckobilagan trots att den tappar läsare. - Den traditionella veckobilagan har en äldre målgrupp som är ovilliga att byta bort sin bilaga mot TV14, därför kommer vi inte att lägga ned någon av dem. Skulle vi lägga ned veckobilagan skulle vi kanske tappa de läsarna till Aftonbladet och det vill vi inte, säger Bengt Bengtzon.

Då TV14-bilagan har en betydligt yngre målgrupp än den traditionella veckobilagan säljer Expressen fler annonser i TV14. Bengt Bengtzon är nöjd med den utvecklingen, men ser inte självklarheten i att annonsörerna oftast riktar sig till yngre..

- Jag resonerar lite som Amelia Adamo. Det borde inte vara självklart att undvika den äldre målgruppen eftersom de ofta är köpstarka, säger Bengt Bengtzon.

Hur ser ekonomin ut för Expressens tv-bilagor?- Det vill jag inte gå in närmare på, men jag kan säga att Expressens tv-bilagor går med vinst och de senaste numren av TV14 har varit slutsålda på annonsutrymme, säger Bengt Bengtzon.

Siffror Orvesto Konsument AB TV 2006 (helår) = 1 182 000 AB TV 2007 (helår) = 1 070 000 AB TV 2008:1 =978 000 AB TV 2008:2 = 917 000 AB TV 2008:3 =874 000

Expressen TV 2006(helår)= 569 000 Expressen TV 2007(helår)= 538 000 Exp TV 2008:1 = 477 000 Exp TV+TV14 2008:2 = 574 000 Exp TV+TV14 2008:3 = 582 000

Linda Cederberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.