Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Queen-magasinens omslagskrock

Publicerad: 15 Maj 2008, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

I dag lanseras Bonniers Queen och LFR Medias Ecoqueen i butik. Förutom de snarlika namnen ser tidningarna förvillande lika ut. - Inte helt lyckat, säger Åsa Holmström, förlagschef LRF Media.- Det kan skapa förvirring för våra läsare, säger Åsa Rydgren, förlagschef på Bonnier Nova.


LFR Media har filat på sin storsatsning Ecoqueen under hela våren. Samma sak gäller för Bonniers hovmagasin Queen.

När de båda tidningarna i dag börjar säljas runt om i landet står det klart att de är förvillande lika.

- Färgspråket och bildens storlek gör omslagen lika. Men vårt budskap och vår logga är väldigt särpräglad är så jag hoppas att konsumenterna ska se skillnad. Annars får de väl köpa båda tidningarna, säger Åsa Holmström, som är förlagschef på LRF Media och chefredaktör på Ecoqueen.

Är det ni som har spionerat på Bonnier eller Bonnier som spionerat på er?

- Jag tror ingen har spionerat. Man, eller alla fall vi, vill ju inte ha ett omslag som liknar en annan tidning, säger Åsa Holmström och fortsätter:

- Det är inte helt lyckat. Hade vi vetat om deras omslag hade vi kanske gjort vårt annorlunda.

Dagens Media visade en dummy på Eququeen redan i april. Men Åsa Rydgren, förlagschef på Bonnier Nova som ger ut Queen förnekar att de har sneglat på Ecoqueens form.

- Den rosa färgen till Queen valde vi redan i september, när vi började jobba med både tidningen. Vid den tidpunkten visste vi inte ens om att LRF skulle ge ut Ecoqueen. När vi registrerade Queen som namn, fanns inte den titeln.

Hon tycker att Queens omslag är "fantastiskt".

- För oss känns både namnet, färgen och omslagsbilden självklara med tanke på vårt innehåll. Jag har inga synpunkter på om någon annan gör något liknande, säger Åsa Rydgren och fortsätter:

- Antagligen är något bra, eftersom jag vet att även Åsa Holmström är en duktigt tidningsmakare som vet vad som säljer.

Åsa Rydgren konstaterar dock att det finns negativa aspekter med likheten.

- Det enda som är tråkigt är att det naturligtvis kan skapa förvirring för våra läsare. Men de lär sig nog snabbt att tidningarna är väldigt olika.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.