Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Qashqai nästa för Nissans kommunikationschef

Publicerad: 31 Januari 2007, 13:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Jenny Spets Wojarski är ny kommunikationschef på Nissan Nordic Sverige. "Jag äter och andas Qashqai" säger hon och syftar på crossover-bilen som lanseras i mitten av mars.


Nissan tar ett starkare grepp på den nordiska marknaden och har därför byggt upp en nordisk organisation med huvudkontor i Helsingfors. Som ett led i arbetet anställdes Jenny Spets Wojarski som kommunikationschef i november förra året. Hon ska arbeta nära Sverigechefen Helena Turkel.

- Bilbranschen är ny för mig, men jag har jobbat mycket med brett pr- och varumärkesbyggande tidigare, säger hon.

Jenny Spets Wojarski har tidigare arbetat som informations- och marknadschef på Svensk Kassaservice och haft andra kommunikationstjänster inom Posten. Anställningen på Nissan tycker hon kom som ett bra tillfälle att lära sig en ny bransch.

- Det kanske är en långsökt koppling, men det postservice och bilbranschen har gemensamt att de berör många människor, väcker mycket känslor och åsikter, säger hon.

För Jenny Spets Wojarski står närmast att introducera Nissan Qashqai, som hon kallar för Nissans första Europabil.

- Jag ska stötta den här bilen på alla plan och se till att den får den uppmärksamhet den förtjänar. Det kommer att bli svårt för målgruppen att missa den här bilen, säger hon.

Första kampanjen där Nissan lanserade sitt förändrade reklammanér producerades internationellt, och gick på tv under förra året. Nissan samarbetade även med mediebyrån OMD. I filmen förvandlades fem fyrhjulsdrivna modeller till vilda djur.

- Nissan har ju varit ganska anonyma tidigare men den här kampanjen gick väldigt bra, säger Calle Hultgren på OMD.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.