Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Q-vision byter vd och utökar säljet

Publicerad: 14 April 2008, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Butikstv-företaget Q-visions vd Roar Steingrimsen har lämnat företaget för att bli vd för Q-visions norska systerföretag Digital Posters. Han ersätts av Q-visions styrelseordförande Poul Kristoffersen.


Q-vision har tv-skärmar i kassalinjen i drygt 200 dagligvarubutiker i Sverige. Än så länge har annonsörerna främst varit lokala företag, men på sistone har även en del rikstäckande företag, som Nicorette, ATG och TV4 tecknat avtal med Q-vision. TV4 kommer att göra reklam för programmet Körslaget varje lördag under säsongen.

- Q-vision har en stark position bland lokala annonsörer, men nu jobbar vi på att få fler rikstäckande företag att annonsera, säger Poul Kristoffersen.

Därför har Q-visions försäljningsorganisation på riksnivå omorganiserats i samband med vd-bytet. Janne Backman, som tidigare var key account manager, har fått ansvar för att utveckla nya affärer och etableringsmöjligheter. Han behåller kontakten med mediebyråerna. Säljavdelningen har utökats med en person, Katarina Bjelkström, och ytterligare en person ska rekryteras under året. Poul Kristoffersen räknar med att Q-visions försäljning kommer att öka med 40 procent i år jämfört med förra året.

- Vi har sålt för omkring 7 miljoner kronor hittills i år och räknar med att hamna på över 30 miljoner innan året är slut. Förra året sålde vi för 19 miljoner kronor.

Än så länge finns Q-visions skärmar bara i dagligvarubutiker, men det finns planer på att växa även i andra miljöer.

- Det kan röra sig om allt från små parfymkedjor till stora shoppingcenter. Men just nu är det viktigaste att utöka antalet butiker och att sälja mer i våra befintliga butiker.

Poul Kristoffersen sitter kvar som styrelseordförande i Q-vision och vice vd i det norska moderbolaget Network Mediagorup.

- Med mig som vd kan jag tänka mig att vi kommer att jobba mer för synergier mellan de nordiska länderna. Det norska företaget ska byggas upp till samma position som Q-vision.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.