Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pussidag ska göra Friskies personligare

Publicerad: 19 April 2002, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Friskies gör en Kronfågel och instiftar en särskild dag för varumärket Pussi.


För 37 år sedan startade Friskies varumärket Pussi. Nu ska Pussi få sin egen dag som infaller den 31 augusti varje år. Syftet är att skapa en personligare relation mellan Pussi och kattmatskonsumenterna, enligt Friskies marknadschef Johan Bäckström.

- Vi vill få folk att tänka på Pussi en viss dag, skapa top-of-mind på ett litet annorlunda sätt helt enkelt, säger han.

Friskies har skapat en en kattkalender och Pussi själv har namnsdag 31 augusti.

- Vi insåg att det inte finns någon etablerad namnsdag för katter så vi gjorde en kalender med 1.095 kattnamn utspridda över årets alla dagar, säger Johan Bäckström.

Pussidagen ska bjuda på en del överraskningar i butik. Det mesta är dock på planeringsstadiet. Klart är att konsumenterna ska kunna hitta vykort med syfte att gratulera Pussi på namnsdagen.

Någon större kampanj för att marknadsföra Pussidagen är inte planerad.

- Det här året går ut på att lära folk själva dagen, det är nog första nästa år som det blir en stor kampanj. Det kommer att ta många år att jobba in medvetandet om Pussidagen, säger Johan Bäckström.

Friskies Sverige jobbar med reklambyråerna DDB Needham i Köpenhamn och med Schjaerven i Oslo. Mediebyrå är Mediaedge CIA.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.