Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Punkt SEs förlust: 44 miljoner kronor

Publicerad: 9 Maj 2008, 06:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Gratistidningen Punkt SE fortsätter att kosta pengar för sina ägare. Under det första kvartalet 2008 belastade tidningen koncernen med 44 miljoner kronor, enligt Schibsteds kvartalsrapport. Det är dock 11 miljoner kronor mindre än motsvarande period förra året.


Punkt SE Stockholms räckvidd rusade med drygt 83,5 procent i den tredje Orvesto-mätningen 2007. Men tidningen fortsätter att blöda pengar. Under årets första tre månader gick den i förlust med nästan en halv miljon kronor om dagen.

- Det är betydligt mindre än förra året men fortfarande stora förluster, säger Aftonbladets vd Carl Gyllfors.

Hur vänder ni detta?

- Det finns bara en sak som funkar för gratistidningarna: lyckas på annonsmarknaden. Kostnaderna kan man ha kontroll på men annonssäljet är utmaningen.

Hur ska ni lyckas bättre där?

- Vi fortsätter att jobba på med hög intensitet, duktiga säljare och en bra produkt.

När går Punkt SE med vinst?

- Jag vill inte uttala mig om det.

Om jag ringer dig om ett år, finns Punkt SE då?

- Jag vågar inte svara på den frågan. Vi har sagt att vi tycker att det är viktigt att finnas på gratistidningsmarknaden.

Hur länge kan tidningen kosta så här mycket pengar innan tålamodet tryter?

- Vi har en positiv resultatutveckling och det är viktigt. Ser du att du har en positiv utveckling och känner att den kommer att fortsätta så kör man vidare. Vi värderar Punkt SE hela tiden precis som vi värderar alla våra verksamheter hela tiden.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.