Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Puma om VM-fiaskot: "Hade varit kul med fler medaljer"

Publicerad: 3 september 2007, 06:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Det blev inte så många jublande svenska friidrottsstjärnor i Puma-kläder. "Marginalerna är små", konstaterar Rickard Kull, marknadschef på storsponsorn Puma.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


Det snackades om ett nytt medaljregn för Sverige inför friidrotts-VM i Osaka. Men med facit i hand var det bara Carolina Klüft som tog sig upp på prispallen i en tävling som i övrigt bjöd på en rad svenska besvikelser.

Puma, Svenska friidrottsförbundets storsponsor och dräktleverantör, hade hoppats på mer.

- Det hade varit kul med fler medaljer, säger Rickard Kull, och fortsätter:

- Men det är små marginaler, som i Stefan Holms höjdhopp eller i Sanna Kallurs lopp. Hon var ju bara en hundradel ifrån medalj. Vi hade marginalerna på vår sida förra gången, och nu var de lite mindre på vår sida. Nu hoppas vi på att det blir bättre till OS, säger Rickard Kull.

Puma sörjer också att Christian Olsson tvingades avstå från VM-tävlingarna.

- Han kändes som en given medaljkandidat.

Hur mycket förlorar Puma i exponering när medaljerna uteblir?

- Jag tror inte att vi förlorar så mycket i exponering, eftersom intresset är så stort för friidrottslandslaget. Intresset är så stort att folk följer tävlingarna och svenskarna ändå. Men det är klart, om resultaten blir sämre och sämre kommer intresset att sjunka.

Puma är utrustningssponsor till friidrottslandslaget fram till 2008. Förutom all landslagsutrustning tillför Puma en stor summa pengar till friidrottsförbundet varje år.

Rickard Kull tror att samarbetet fortsätter i flera år till.

- Vi vill fortsätta att satsa på friidrott och löpning. Men allt har en prislapp.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev