Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Puma hämtar global marknadschef från Sverige

Publicerad: 13 Januari 2015, 06:45
Uppdaterad: 15 Juni 2016, 12:40

Rickard Kull blir Pumas globala marknadschef för löpning och träning.


Ämnen i artikeln:

Puma

Pumas nordiska marknadschef Rickard Kull lämnar Sverige för att bli global marknadschef för Puma Running/training vid huvudkontoret i Boston i USA.

– Det blir roligt att få ett nytt, globalt perspektiv på Puma. Efter åtta år kan jag Norden bra och Europa relativt bra. Jag ser fram emot att lära mig mer om Puma i exempelvis Nordamerika och Asien och se hur jag kan påverka, säger Rickard Kull till Dagens Media.

Vad är din bild av Pumas globala position?

– Konkurrensen är blodig men vi är hjälpta av att vi har varit med så länge, ända sedan 1948. I Norden har det varit bra att vi hela tiden har hållit fast vid vår performance-bakgrund, och inte låtit trender styra. Med den nya globala varumärkesplattformen "Forever faster" blir det ännu tydligare att vi har performance i fokus, säger Rickard Kull.

Vad tar du med dig från Puma i Norden?

– Jag tar med mig inställningen att man måste jobba över gränserna i organisationen. Här jobbar produkt, sälj och marknad tätt tillsammans, det är farligt att bli för insnöad i sin silo och inte lyssna på de andra delarna i bolaget. Jag tar också med mig en rak och pragmatisk syn på vad som behöver göras och hur. Vi lever nära marknaden och våra kunder.

Rickard tillträder sitt nya jobb den 19 januari.

Han efterträds av Rutger Hagstad, som var nordisk marknadschef för Puma i början av 2000-talet. Efter det arbetade han några år med Tretorn globalt innan han återvände till Sverige och Puma 2011 som nordisk KAM Teamsport och Sports Marketing.

– Det känna jättespännande att vara tillbaka i marknadschefsrollen. Sedan jag hade den sist har Puma växt, marknaden har ändrats och jag har nya erfarenheter. Det är en tuff marknad och det finns mycket att göra, säger Rutger Hagstad till Dagens Media.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Puma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.