Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Publicisterna tar med sig annonsörerna in i Google Assistent

Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs och Tomas de Souza, director innovation strategy på Bonnier News.

Både Schibsted och Bonnier räknar med att ha skräddarsydda annonserbjudanden klara för röstassistenter år 2019. "Vi ser voice som ett av våra stora tillväxtområden framåt", säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs.

Var fjärde amerikanskt hem huserar en röstassistent, och tekniken förväntas även charma svenska folket inom några år. I höstas bröt Google Assistent ny mark genom att bli den första röstassistenten på svenska marknaden som tillåter integrering av externa appar. 

Tekniken befinner sig fortfarande i sin linda, men en liten grupp svenska annonsörer kastade sig snabbt in i röstvärlden. Även publicister som Schibsted och Bonnier har tillgängliga titlar i Google Assistent och satsar på att ha annonserbjudanden klara för röstassistenter år 2019.

- Röststyrda innehållstjänster spås stå för omkring 30 procent av allt webb-användande inom loppet av ett par år. Detta gör det givetvis till en högintressant miljö för annonsörer, säger Tomas de Souza, director innovation strategy på Bonnier News.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 49.

Publicerad 2018-12-05 14.58Uppdaterad 2018-12-05 15.05

Dela artikeln: