Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis spelar in första reklamen för Quorn

Publicerad: 28 februari 2007, 08:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Quorn rullar för första gången ut en kampanj i Sverige. Dagens Media var på plats vid inspelningen av den nya reklamfilmen. Bakom lanseringen står reklambyrån Publicis.


Från inspelningen. Foto: Magnus Neideman.

I en villa i Saltsjöbaden pågår inspelningen av den första svenska reklamfilmen någonsin för varumärket Quorn, en vegetarisk produkt baserad på mykoprotein som härstammar från svampfamiljen. Varumärket har funnits på den svenska marknaden i över sex år, men 5 mars går den första reklamkampanjen upp i TV4, TV4 Plus och Kanal 5 till en kostnad av 3 miljoner kronor. Kampanjen ska rulla i 3-4 veckor.

I köket där filmen spelas in riggar reklamfolket kameror och ställer in ljus. När strålkastarna, som står utanför huset slås på ser det ut som om solljus strilar in genom fönstren, trots är det är en gråkall, slaskig vinterdag i slutet på februari.

Med reklamkampanjen vill Quorn sätta att produkten är enkel, hälsosam och god. Kommunikationen ska också normalisera Quorn som ett alternativ till kött så att det inte uppfattas som en produkt enbart för vegetarianer.

- Quorn är välkänt bland vegetarianer, men kommunikationen ska förklara för en bredare allmänhet vad Quorn är, vad det är bra för, och vad det är ett alternativ till, säger Patrick Kampmann, kreativ coach på Publicis.

Storyn i reklamfilmen bygger på att när folk äter Quorn så blir köttet avundsjukt eftersom vi har bedragit den gamla maten.

- Det är ett lekfullt sätt att få fram alla argument för Quorn utan att bli alltför klyschig, säger Petra Orrenius, vd och kundansvarig på Publicis.

För att få folk att prova produkten blir det också sampling i större matbutiker. Målgruppen är hälsomedvetna konsumenter, huvudsakligen kvinnor.

- Vi behöver påminna folk om att produkterna finns i butikerna och göra det enkelt för dem att provsmaka, säger Sarah J Robinsson, marknadschef på brittiska Premier Foods som har varumärket Quorn.

Enligt Sarah J Robinsson är Quorn marknadsledare i Sverige. Syftet med kampanjen är att behålla den positionen.

- Vårt mål är också att vidga produktkategorin genom nylanseringar, som ska möta den växande efterfrågan på hälsosamma alternativ till kött.

Quorns mediebyrå är Scream. Arbetsgrupp på Publicis: Patrick Kampmann, kreativ coach; Petra Orrenius, kundansvarig; Maria Florell, operativ projektledare; Kim Saxberg, planner; Johannes Ivarsson, copy; Rasmus Nilsson, ad. Produktionsbolag: Tre Vänner, Tobias Bergman, regissör; Petra Johansson, producent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.