Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Publicis slutar med adaptionsjobben

Publicerad: 3 April 2008, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Reklambyrån Publicis flyttar samtliga adaptionsuppdrag till systerbyrån X2M. Istället ska Publicis koncentrera sig på strategi och kreativitet för att kunna konkurrera på samma villkor som fristående byråer.


Dagens Media rapporterade redan i höstas om att Publicis flyttat stora delar av sin produktion till X2M. Målet var att öka antalet lokala kunder till 50 procent i år, i höstas kom 70 procent av byråns uppdrag från nätverkskunder.

- Målet har hela tiden varit att flytta allt till X2M under året. Nu är alla kunder informerade om möjligheten och vi tar det i den takt som det passar uppdragen, säger Carl Unger, vd på Publicis Stockholm.

Idag är Publicis enda nätverkskund HP, men det är också en ganska stor kund. Fler internationella uppdrag kommer att komma från nätverket under året, berättar Carl Unger.

- Det har inte skett en jätteförändring, men en del lokala kunder har ökat sin omfattning hos oss. Genom att X2M tagit en del uppdrag har vi kunnat frigöra lite resurser för new business.

På kort sikt kommer flytten till X2M främst att gynna kunderna, men Carl Unger tror att det även gynnar byrån ekonomiskt på lite längre sikt.

- Vi gör inte det här för ekonomins skull. Kunderna känner att rätt organisation ska göra rätt sak och X2M är bättre organiserade för den typen av uppdrag. Vi har anställda som är duktiga på att utveckla snarare än adaptera, det handlar om att bli mer effektiv i det man gör.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.