Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

PTS ratar starkare reklamradiosändningar

Publicerad: 21 Februari 2008, 16:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

I en rapport gjord av Progira på uppdrag av PTS framkommer att det finns utrymme för ett nytt nationellt FM-nät i Sverige till den kommersiella radion. Rapporten säger också att en höjning av sändningsstyrkan i dagens reklamradiosändningar inte är genomförbar.


Rapporten kommer fram till att det finns för stora tekniska problem runt att öka styrkan på de reklamradiosändningarsändningar som i dag finns. En höjning av effekten hos huvudsändarna anses inte kunna koordineras med grannländerna samtidigt som en mindre höjning hos dessa inte heller verkar kunna ersätta någon av befintliga slavsändare.

Rapporten ser därför att det enda sättet att öka sändningarna i FM-näten är en omplanering av FM-bandet, vilket skulle innebära att att ett nytt nationellt nät skulle kunna få plats. Enligt rapporten finns det två vägar att gå för att nå hit, antingen genom att behålla den nuvarande frekvensplanen eller genom en total omplanering. PTS anser att det första alternativet är bäst då en total omplanering skulle innebära mycket större kostnader. Fördelen med en total omplanering är enligt PTS att detta skulle innebära större sändningsmöjligheter och en effektivitetsvinst där frekvenserna skulle kunna användas bättre än i dag.

Med användning av nuvarande frekvensplan skulle ett nationellt nät med en täckning på cirka 73 procent kunna skapas. Skulle ett nät med samma täckning som P1-nätet skapas skulle det behövas tre gånger så många sändarplatser jämfört med hur många som finns i dag. PTS ställer sig frågande om det är ekonomiskt försvarbart att göra en sådan utbyggnad med tanke på den inriktning mot digital sändningar som sker på radiomarknaden.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.