Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Provokatörer – fy fan vad ni är tröttsamma"

Publicerad: 6 november 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Per Gudmundsons Etiopien-hån, misslyckad (?) Rix FM-kampanj och begreppet "below the line" är några av de ämnen som avhandlas i veckans söndagspanel.


Nina Johansson, redaktör Sofis Mode

Många reagerade på Per Gudmundsons drift med Etiopien-svenskarna i en snapsvisa på Facebook. Rolig satir, som han själv tycker, eller okollegialt?

– Jag är av åsikten att man ska få skämta om allt, folk är alldeles för humorlösa och alldeles för allvarliga. Men, humor är extremt personligt och självklart visste Gudmunsson på förhand att detta inte skulle falla alla i smaken. Helt klart skrev han det han skrev för att provocera och är det något jag är trött på i dessa dagar så är det alla som ska "provocera". Fy FAN vad ni är tröttsamma. Vi vet, ni finns, ni behöver inte göra allt för att synas, höras och sticka ut hela tiden. Maila mig så kan ni få en kram istället.

Rix FM har fått stor uppmärksamhet på grund av deras kritiserade direktreklam signerad Matt von Jung. Är all publicitet bra publicitet?

- Det hela är ju egentligen ganska komiskt och i detta fallet så är sannerligen all publicitet bra publicitet. De som tagit illa upp verkar mestadels vara pensionärer som ni på DM skrivit och vad jag vet så är knappast pensionärer Rix Fms direkta huvudmålgrupp. Rix Fms målgrupp är snarare den massa som tyckte det här publicitetstuntet var ganska roligt och coolt. Så win för dem.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

- Att Pitbull vinner över Snoop Dogg, Eminem, Kanye West, Jay-Z och Lil'Wayne i Hiphop-kategorin på söndagens VMAs. Se, man KAN skämta om allt! Men, på riktigt, skulle önska att "bloggosfären" inte fanns. Att alla världens bloggar, inklusive min egen bara sprängdes och försvann. Att fenomenet var helt okänt. Fan vad skönt det vore, vad mycket fritid man skulle få och vad ren man skulle känna sig. Och fred på jorden.

Niklas Olovzon, vd S&B

Många reagerade på Per Gudmundsons drift med Etiopien-svenskarna i en snapsvisa på Facebook. Rolig satir, som han själv tycker, eller okollegialt?

– Egentligen varken eller. Snarare ganska tråkig studentoverall-humor med buskistwist och ett exempel på den kladdiga gyttja som fenomenet sammanblandning av kompisar och kollegor i sociala medier ibland skapar. Är ganska övertygad om att just detta fenomen i en snar framtid kommer att självregleras när vi alla återgått till att förstå att det finns en klar distinktion mellan begreppen personligt respektive privat.

Rix FM har fått stor uppmärksamhet på grund av deras kritiserade direktreklam signerad Matt von Jung. Är all publicitet bra publicitet?

– Den knastertorra sanningen är att bra publicitet alltid är helt beroende på syftet och ska därför utvärderas på dessa grunder, inte i form av någon oväntad bonuseffekt eller oförutsedd missräkning. Vi borde väl för ganska länge sen ha förstått att bra pr skapas av målgruppen i form av deras vilja att reagera på- och dela en story. Så om Jung von Matt verkligen ville sätta igång denna typ av reaktioner så är den ju helt genialisk, annars inte.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att begreppet "above/below the line" röstats fram som kommunikationsbranschens mest stendöda. Att produktionskostnaden för kategorin meningslösa appar störtdyker i takt med att köparna inser att det i många fall räcker med en mobilanpassad webb. Att Zlatan verkligen dyker upp på Fotbollsgalan och får sällskap av den präktige Guardiola och den diaboliske Mourinho som plötsligt dyker upp och ger sig in i ordkriget head to head. Och att min egen byrå S&B:s 10-årsjubileum  på torsdag efterföljs av rubriken "Bästa byråfesten någonsin slutade i totalt kaos".

Elsa Lindblad, copywriter The Pistöl Agency

Många reagerade på Per Gudmundsons drift med Etiopien-svenskarna i en snapsvisa på Facebook. Rolig satir, som han själv tycker, eller okollegialt?

– Osmaklig humor har väl de flesta...men när jag själv skriver den där sortens...eh, 'satir' skickar jag det hellre till nån jag känner än kräks ut det på Facebook. Flera år i servicebranschen har lärt mig att en förvånansvärt stor andel av befolkningen är totalt humorbefriade.

Rix FM har fått stor uppmärksamhet på grund av deras kritiserade direktreklam signerad Matt von Jung. Är all publicitet bra publicitet?

– Jag tror verkligen inte att all publicitet är bra publicitet, det beror ju helt på vem man är och vad man vill. Men i den här branschen är väl den mesta publiciteten bra. I fallet Rix FM behöver det nog inte vara negativt. Folk som är så labila att de sliter fram ett basebollträ för att de har fått en lapp i brevlådan känns hur som helst som en svår målgrupp att tillfredsställa. Och även om risken finns att de som fick basebollträn uppkörda i näsan inte gillar Rix FM så mycket längre, så blev det onekligen en bra story.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Helst av allt skulle jag vilja läsa en bok. Jag brukar läsa en eller två i veckan annars, men nu har jag haft en ofrivillig paus. Jag vill ha en sån där bok som inte går att sluta läsa, trots att man missar sömn, måste äta med bara en hand och läsa på väg från tunnelbanan. Alla tips är välkomna.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.