Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Prova Magasin marknadsförs med internetkampanj

Publicerad: 11 April 2007, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Vin & Sprits digitala tidning har högt ställda ambitioner. Under året ska antalet prenumeranter öka från 9.000 till 25.000.


Prova Magasin utkommer med fyra nummer per år, och är en digital inspirationskälla snarare än en tidning, enligt Vin & Sprit. Via film, bild och ljud får prenumeranterna tips på mat och dryck samt reportage.

- Tidningen lanserades i höstas och är en efterföljare till V&S Journalen som var en traditionell papperstidning. När vi lade ner den fanns det fortfarande en grupp människor som var lite mer intresserade av mat och dryck än genomsnittet, och det var dem vi vände oss till när vi gjorde Prova, säger Eva Kuylenstierna Areskoug, presskontakt på Vin & Sprit.

Sedan dess har tidningen fått oväntat mycket uppmärksamhet även från annat håll, på grund av sin digitala form.

- Vi använder den senaste tekniken, och det har intresserat många som arbetar med rörliga medier och design.

Nu ska tidningen få fler läsare i den från början tilltänkta målgruppen, och därför har en kampanj nyligen dragits igång:

- Vi ska jobba mycket med internet-pr, finnas i saluhallar och vid mässor. Vi var exempelvis på Trädgårdsmässan i Älvsjö, och kommer förstås att finnas med på Det goda köket i höst.

- Kampanjen pågår hela året. Om en månad tror jag att den kommer att synas ganska mycket, säger Eva Kuylenstierna Areskoug, som i dagsläget inte vill berätta på vilka sajter tidningen ska marknadsföras.

Några egentliga annonsörer finns inte, och det är oklart om tidningen kommer att sälja annonser framöver:

- Jag tror mycket på samarbeten. I tidningen medverkar några herrgårdar och restauranger som vi samarbetar med. Om företag hör av sig och vill annonsera får vi ta en diskussion om hur vi ska lösa det.

Tidningen produceras av Ottoboni Group. Marknadsföringskampanjen görs i samarbete med reklambyrån Svea.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.