Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Programledare på eftermiddagen lyft för Mix Megapol

Publicerad: 21 Maj 2001, 07:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Lyssnarna har strömmat till efter att Mix Megapol i höstas började köra eftermiddagsshower. "I vår specifika målgrupp har vi nu högre lyssnarsiffror än P3", säger Ulf Tjerneld, programchef på Mix Megapol.


Det var för att behålla de lyssnare som växlade mellan radiokanalerna som Mix

Megapol i höstas drog i gång sin show.

Enligt den egna mätning som Mix Megapol beställt så har den gett resultat. I

sin målgrupp, 25-45 år, har de under vardagarna ungefär sju procent av

lyssnarna. Därmed är de den näst största kanalen efter Radio Stockholms elva

procent lyssnare.

I augusti förra året var siffran för Mix Megapol knappt fem procent. Ser man

till övriga sändningstider är ökningen just på eftermiddagen tydlig. Övriga

tider ligger nämligen kvar på i stort sett samma lyssnarnivåer som för ett år

sedan.

Som sin största konkurrent ser Mix Megapol Sveriges Radio.

- Visst skulle vi kunna sno några snabba andelar för några konkurrenter, men på

lång sikt är konkurrenten absolut Sveriges Radio.

Sedan två år tillbaka sänder Mix Megapol egna nyheter. Även det ett led i

strategin att behålla lyssnarna.

- Sveriges Radio är bäst på informationsförmedling. Det kommer vi aldrig i

närheten av. För oss gäller det bara att tillfredsställa lyssnarnas basala

behov av nyheter så att de slutar att växla mellan oss och SRs kanaler, säger

Ulf Tjerneld.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.