Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Procter & Gambles nya betalningssystem kan minska tv-köpen

Publicerad: 14 Juni 2000, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Procter & Gamble inför ett nytt betalningssystem den 1 juli. Systemet, som bygger på att reklambyråerna får en procentandel av försäljningen av de varumärken de jobbar med, kan innebära att P&G minskar tv-investeringarna.


- Vi vill öka reklambyråernas ägande av P&Gs varumärken, säger Michael

Hollesen, nordisk mediechef för P&G.

- Nu har byråerna en chans att komma med de lösningar som de tror fungerar,

jämfört med tidigare då de tog fram lösningar som vi ville ha. Sedan är ju

frågan hur annorlunda de lösningarna blir. Vårt sätt att marknadsföra

produkterna har ju hittills varit framgångsrikt.

Systemet kan innebär att P&G, som är en av landest största tvköpare, styr om

medieinvesteringarna.

- Det nya systemet är mera medieneutralt. Det gamla systemet byggde på en

bestämd procentsats av medieinvesteringarna, vilket kanske bidrog till stora

satsningar på TV.

Michael Hollesen vill inte gå in på hur stor procentsatsen är. De lokala byråer

som berörs av det nya systemet är:

* Saatchi-Saatchi

* Leo Burnett i Köpenhamn

* Grey Momentum i Stockholm

* D'arcy

Däremot berörs inte Procter & Gambles mediebyråer, Mediacom (mediaköp) och

respektive kreativa byråers mediebyråer som sköter medieplaneringen: Mediacom,

Zenith, D'arcy och Starcom.

Förutom att hålla priserna i schack och att få byråerna mer involverade i

varumärket, är syftet med det nya systemet att uppmana de lokala byråerna att

leta efter lokala lösningar, i detta fall Norden.

- Vi centraliserar vår kreativa utveckling. Det lokala byråernas uppgift blir

att hitta nya sätt att jobba på, framförallt med otraditionella medier, säger

Michael Hollesen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.