Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Procordias matkärlek ska vinna svenskarnas hjärtan

Publicerad: 9 April 2008, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

En total ompositionering av varumärkesplattformen och ny logga ska hjälpa Procordia ur anonymitetens dunkel.


- I dag måste man ofta förklara vad Procordia är för något. Vi vill få upp kännedomen hos allmänheten och göra det tydligt att det är ett mat- och dryckesföretag som har bra varumärken, säger Helena Giertz, marknadsdirektör på Procordia.

För ett och ett halvt år drog Procordia tillsammans med reklambyrån Hilanders igång arbetet med att mejsla fram en ny varumärkesplattform år Procordia som är Sveriges 32:a största annonsör enligt Sifo reklammätningar. 2007 köpte Procordia medier för 169 miljoner kronor brutto.

Bakgrunden till ompositioneringen är dels att Procodia hade ett behov av att spetsa till sin b2b-marknadföring, dels att konsumenterna i allt större utsträckning har funderingar kring etiska frågor.

- Det gäller miljöhänsyn, var och hur varan är producerad samt var råvarorna kommer från, säger Helena Giertz.

De gamla kärnvärdena närhet, enkelhet och tillväxt byts ut mot närhet, kärlek till mat och dryck samt nyfikenhet.

- Våra tidigare kärnvärden har var ganska könlösa. De hade kunna passat in på vilket annat företag som helst. Det ska nu vara tydligt att det är mat och dryck som är kärnan i vår verksamhet.

Procordia säljer en rad kända varumärken så som Felix, Bob, Risifrutti och Önos. Problemet har varit att få kopplar dessa märken till Procordia.

- Våra starka varumärken ska fortsätta att vara hjältarna ute på plan, men Procordia ska vara en tydlig lagledare.

Procordia har även formulerat en vision för företagets arbete.

- Vår kärlek till mat och dryck ska vinna svenskarnas hjärta.

Procordias nya logga. En ny logotype har tagits fram, och tillägget Foods har ersatts med payoffen Sveriges godaste varumärken. Logotypen har designats med cirkeln som utgångspunkt.

- Mycket mat har runda former som skivor av gurka, en paj eller pizza. De runda formerna och payoffen Sveriges godaste varumärken ger en väldigt tydlig matkoppling.

En kock som inte beskrivs närmare än att det ska vara en "skånsk profil" har knutits till Procordia och kommer att vara med i bolagets marknadsföring.

Initialt är ingen kampanj planerad i samband med ompositioneringen utan förändringsarbetet börjar internt. En helt ny webbplats, även den signerad Hilanders kommer att sjösättas inom några månader.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.