Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Procordia vitaliserar Risifrutti med sommarsmak

Publicerad: 24 maj 2002, 07:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Sommaren är Risifruttis viktigaste säsong. En butikskampanj som får stöd av reklam i tv och radio ska locka konsumenterna att prova nya Risifrutti Sommarfrukter och både driva försäljning och stärka mellanmålets varumärke.


- Vi försöker fånga trender och säsonger och förstärka de känslor och stämningar som råder. Första gången vi testade en säsongssmak var i julas när vi införde kanel och saftsås under en period. Det gav oss goda erfarenheter och därför provar vi nu med Risifrutti Sommarfrukter, säger Fredrik Larsson, produktchef för Risifrutti på Procordia Food.

Vecka 23 startar Risifruttis sommarkampanj som ska lyfta fram hela Risifrutti-sortimentet, men ha fokus på den nya tropiska smaken. Risifrutti Sommarsfrukter säljs mellan vecka 23 och 35 och under perioden skyltar dagligvaru- och servicehandel upp sina butiker med en kampanj där konsumenterna bland annat kan vinna en resa. Kring reseutlottningen samarbetar Risifrutti med Fritidsresor.

Normalt har Risifrutti inga säsongsvariationer i sin försäljning, förutom kring jul då försäljningen sjunker. Risifruttis säsongssmaker ska komplettera bassortimentet och så är även planen för Risifrutti Sommarsmaker som lanseras för Risifruttis normalt starkaste period.

- Säsongsmakerna ska lägga sig på toppen av försäljningen och upplevas som attraktiva komplement. Därför säljs de i en begränsad upplaga under en begränsad tid, säger Fredrik Larsson.

Tv är det medium som Risifrutti primärt kommunicerar med konsumenterna i. Det som syns i TV3, Kanal 5 och ZTV i fyra perioder mellan vecka 23 och 33 är Risifruttis tidigare reklamfilm med ny produktbild, packshot, på sommarsmaken. Reklamen i tv och radio, den senare i form av radioreklam i MTG-nätverket, ska anspela på sommarfrukter och kampanjen i butik, enligt Fredrik Larsson.

Butikskampanjen ska driva försäljningen och de övriga medierna stödja den. Men kampanjen har också en varumärkesbyggande uppgift.

- Målet är att vitalisera Risifruttis varumärke. Dels genom att tillmötesgå de lojala konsumenternas krav på smakförnyelse och att attrahera nya köpare, säger han.

Kampanjen är ingen extrainsats utan ligger i paritet med den ständiga närvaro som Risifrutti har som marknadsföringsstrategi enligt Fredrik Larsson.

- En viss samordning av de olika medierna har dock gjorts inför den här kampanjen, säger han.

Reklambyrå är Fältman & Malmén, som står för grundmaterialet i kampanjen, och Althén & Co, som gjort den nya produktbilden. Media Support är mediebyrå.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev