Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Procordia viker intened sig i ketchupkriget

Publicerad: 28 Augusti 2008, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Procordia ger inte upp i bataljen mot matjätten Ica. "Vår prishöjning är skälig", säger Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food.


Sedan Procordia Food höjt priset på bland annat ketchup har Ica infört försäljningsstopp för en rad av Procordias produkter.

- Bakgrunden till vår prishöjning, som dessutom var aviserad i förväg, är att priset på tomatpuré nära har fördubblats. Vår prishöjning är skälig, säger Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food.

Hon säger även att Procordias anställda riskerar att drabbas av Icas agerande. Produktionen på Procordias fabrik har fått ställa om från fyr- till treskift, och om bojkotten fortsätter kan Procordia inte utesluta att uppsägningar kan bli följden.

- Det andra är att konsumenterna drabbas. Felix är svenskarnas ketchup.

Ica kontrollerar en betydande del av dagligvaruhandeln. Enligt bolagets årsredovisning för 2007 har Ica en marknadsandel på 36,8 procent, och en omsättning på över 50 miljarder kronor, i Sverige.

Vad tycker du om att Ica använder sin storlek för att sätta press på er?

- Det är en förhandlingstaktik som får stå för dem. För oss är det kännbart.

Kommer ni backa ur?

- Vi vill komma överens. Men den aviserade prishöjningen är skälig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.