Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Priset för Situation Stockholms maratonkampanj: 0 kronor

Publicerad: 20 Februari 2008, 05:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Sedan december har Situation Stockholms reklamkampanj rullat i tv och tanken är att fortsätta året ut. Kanalerna ger gratis utrymme och tre Vänner producerade filmen pro bono. - Vi fortsätter så länge vi får utrymme, säger tidningens vd Pia Laestadius.


Hittills har filmen gått i MTV, Kanal Lokal, TV8, TV4 Stockholm, Kanal 5 och Kanal 9.

- Vi har i stort sett gått i alla utom TV3 och TV6. Men vi för diskussioner med dem också, säger Pia Laestadius.

Situation Stockholm får utrymmet gratis. Inte heller Tre Vänner, som gjort filmen, har tagit betalt.

- Vi skulle aldrig ha råd att genomföra en sån här kampanj själva, säger Pia Laestadius.

I filmen droppar Situation Stockholms egna försäljare något modifierade kända reklamslogans som "Situation Stockholm - I'm loving it".

- Det är kul, att de skildrar de här personerna på ett annat sätt, som människor. Oftast beskrivs hemlösa annars enbart som offer, säger Pia Laestadius.

Kampanjen har varit lyckad, säger Pia Laestadius. På fredag avslöjas de senaste TS-siffrorna.

- Vi gör en rejäl ökning av vår upplaga, men jag får inget säga förrän på fredag, säger hon.

Men framför allt har försäljarna märkt av reklamen, säger hon:

- Många kommer fram på stan och säger att de sett dem i filmerna och ger beröm.

Kampanjen är varumärkesbyggande och ska fortsätta så länge som kanalerna förser tidningen med utrymme. Det är dock klart att den ska fortsätta i MTV under hela året.

Enligt den senaste Orvesto-mätningen har Situation Stockholm en räckvidd på 177 000 läsare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.