Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Prisdumpning rensar bland kupongföretagen

Publicerad: 9 April 2008, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Katalogannonseringen bromsar in rejält. Bonnier har stängt igen i Norge och Danmark, Entré tar timeout och Egmont har klivit av Sverigehäftet. "Annonspriserna har dumpats till 50 procent av listpriset", säger Cina Linnér, delägare i Ekelöf & Linnér.


Många annonsörerna har sökt sig bort från katalogannonseringen, samtidigt som konkurrensen varit stenhård mellan de tre aktörerna Entré, Sverigehäftet och Easyshopping.

- Priskonkurrensen blev för tuff, hela marknaden sviktar. Det är en osund marknad, därför har vi valt att ta en timeout med Entré, säger Cina Linnér, som driver Eklöf & Linnér Media tillsammans med Birgitta Ekelöf.

Dr-rådgivare som Dagens Media har talat med uppskattar att katalogerna omsätter mellan 250 och 300 miljoner kronor per år i Sverige, förutsatt att en sida kostar omkring 260.000 kronor.

Entrés Cina Linnér vittnar dock om kraftigt dumpade priser, och en total omsättning som nu ligger närmare 100 miljoner kronor.

- Ingen följer prislistorna, det blir nästan tramsigt när man jobbar med priser som ligger under 50 procent av listpriset, säger hon och fortsätter:

- Kuponghäfte bygger på volym, man behöver 80 sidor, och man kanske får in 40 bra sidor, och så blir det jättekonkurrens. Vi har sålt sidor för 140.000, jag vet att Bonnier varit nere under 100.000 per sida.

Enligt Cina Linnér omsatte Entré omkring 22 miljoner kronor förra året.

Även Egmont, som tidigare var ägare av Mailbox media, utgivare av Sverigehäftet, tröttnade på den dåliga lönsamheten. Därför har de låtit grundaren Odd Westman driva verksamheten vidare på egen hand.

- Jag har inga planer på att kasta in handduken, säger Odd Westman.

Varför ville inte Egmont fortsätta ge ut Sverigehäftet?

- Jag är inte jätteintresserad av att prata om det, faktiskt. Men Egmont sålde hela sin bokdivision till Forma, och i samband med det tog jag över som ägare i slutet av förra året. Vi gör sju utgåvor under 2008, säger han.

Konkurrenten Bonnier responsmedier, ger ut åtta utgåvor av Easyshopping i år, och har nyligen lagt ner utgivningen i Norge och Danmark.

- Det är en marknad som är stadd i kraftig förändring, säger Christian Rudén, tillförordnad vd. Som mest har vi omsatt ungefär 90 miljoner i Sverige. Det går fortfarande bra, även om branschen är väsentligt mindre i dag än för bara ett par år sedan.

Efter att Entré tagit timeout domineras den svenska marknaden nu av Odd Westmans Sverigehäftet och Bonniers Easyshopping.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.