Prisdumpning pressar hyperlokala gratistidningar

I skuggan av gratistidningskriget i Stockholm finns det cirka 300 hemdistribuerade lokaltidningar runt om i landet. Men de drabbas hårt av dagspressens prisdumpningar.

Enligt en rapport från Gratistidningarnas branschorganisation gick räckvidden för lokala gratistidningar om dagstidningarna 2013. Sedan 2016 är är räckvidden 26 procent större för gratistidningar än för dagstidningarna och ligger på strax under 2,5 miljoner läsare. 

–  De här tidningarna är lokala, då blir de relevanta. Även annonsörerna är lokala och det driver upp räckviddssiffrorna. Gratistidningarna har väldigt bra räckviddssiffror fortfarande. Storstäderna har lite lägre räckviddstal än landsorten. På landsorten kan man hitta räckviddstal på 80–85 procent. Och det är klart att det finns ett väldigt stort värde i att annonsera här, säger Dennis Oscarsson Krook, projektledare på Gratistidningarnas branschorganisation. 

En av de gratistidningskoncerner som märker av efterfrågan för lokaljournalistik hem i brevlådan är Lokaltidningen, med 26 titlar i södra Sverige, och som ägs av danska Politiken. 

– Vi har backat i några år. 2018 handlade det mycket om investeringar i nya produkter och lokala kontor. Vi kommer fortsätta investera i år men kommer samtidigt förbättra vårt resultat även det kan bli ett mindre minus. Vi siktar på att gå plus 2020. Med den utvecklingstakt som vi ser nu är det sannolikt, säger Jan Halling, vd på Lokaltidningen. 

2018 låg Lokaltidningens tillväxt på 5–6 procent – under första kvartalet 2019 har intäkten växt med 11 % jämfört med fjolåret. 

– Först och främst är vi extremt starka på räckvidd, det går inte att jämföra med någon annan men det räcker inte till i konkurrensen om annonserna. Vi måste fortsätta jobba närmare den lokala marknad i försäljningen och fortsätta stärka vår nuvarande lokala redaktionella bevakning, säger han.

Läs mer om hur lokalpressen drabbas av dagtidningarnas prissänkningar i Dagens Media Insikt vecka 11, 2019. 

 

* Rättelse – i artikeln nämner Gratistidningarnas branschorganisation att Sydsvenskan dumpat priserna på helsidesannonser till 10 000 kronor. ”Den siffran finns det ingen relevans i, det säljs inga helsidor till det låga priset”, säger Daniel Elm, annonschef på Sydsvenskan. 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-03-13 14.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: