Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Printcheferna om nya DN söndag: För dåligt papper

Publicerad: 3 september 2007, 10:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Med nya söndagsbilagan tar DN upp kampen om helgläsarna. Ambitionen är även att locka nya kategorier av annonsörer. Dagens Media har pratat med mediebyråernas printchefer för att fråga om nya DN söndag håller måttet.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


- Jag hade förväntat mig en högre papperskvalitét och en renare layout. Den känns ganska plottrig, säger Jimmy Bolander, printchef Mediacom.

- Ambitionen är att locka till sig nya pengar, image- och modeannonsörer. Då måste man ha en ren layout och bra papperskvalitet.

Han får medhåll av Liv Sjödin, printchef på Starcom.

- Jag trodde att pappret skulle vara tyngre och vitare, mer som ett magasin. Det känns som att DN inte vågat gå hela vägen.

Innehållet i DN söndag kretsar kring mode, mat, hälsa, resor och innehåller ett par längre reportage.

- Spontant känns det positivt. Känslan när man tar tidningen i handen blir att "här finns det mycket att läsa", säger Liv Sjödin.

- Det är ett tydligt personligt tilltal. De lyfter genomgående fram just människor, vilket jag tycker är positivt.

Främst riktar sig den nya söndagsbilagan till segmentet 30-35 år. Men både Liv Sjögren och Jimmy Bolander ser att även en yngre läsare kan attraheras.

- Den känns yngre än jag trodde den skulle vara, säger Jimmy Bolander.

- Det finns en stor potential att nå en yngre, trendigare, målgrupp, säger Liv Sjödin.

Liv Sjödin tycker att det redaktionella materialet fungerar bra. Men reportaget "Hon skurar för att bli vit", som handlar om en kvinna som städar i andras hem, tycker hon inte passar in i konceptet.

- Susanne, redaktören, pratar mycket om "din lyxiga stund" och "din njutning". Jag tycker inte att det reportaget passar in under den beskrivningen utan känns mer som gamla DN söndag. Det handlar inte om njutning och eskapism utan hör hemma i en annan del av tidningen, säger hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev