Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Printchefer tveksamma till Passion for Business

Publicerad: 8 Maj 2008, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Dagens Media lät tre printchefer recensera Passion for Business, det nya affärsmagasinet för kvinnor. "Ful", "snygg", "smal" var några av omdömena.


I går kom första numret av Carina Nunstedt och Anna Carrfors Bråkenhielms omskrivna magasin Passion for Business. Tidningen lanserades med en stor releasefest på Blue Moon Bar i Stockholm.

Per Sohl, printchef på Initiative Universal, är inte överdrivet imponerad över tidningen.

- Jag tycker den är ganska ful. De har en bra person på framsidan, men framsidan ser rörig ut och jag vet inte riktigt vad de vill, säger han.

Passion för Buisness målgrupp är kvinnor 27-49 år.

- Tittar man på de affärstidningar som finns nu är det mest gubbar i dem. Det här är ett sätt att få in kvinnor i den här rollen. Den kommer nog vara ganska smal i början och det är ett måste att klämma in mycket livsstil, säger Per Sohl.

Något positivt?

- Kvinnor är stora magasinkonsumenter. Dessutom känns den intressant med tanke på de som startade tidningen och i kombination med de samarbeten som kan göras runt omkring så kan de nog få upp ett varumärke.

Helene Öberg, printchef på Vizeum, tycker tvärtom att tidningen är snygg.

- Den ger ett seriöst intryck och det finns massor av läsning. Däremot är jag tveksam till om fyra gånger om året är tillräckligt ofta för att läsarna ska kunna skapa sig en relation till tidningen, säger hon.

Hur ser du på möjligheterna att bli lönsam?

- Det är svårt att avgöra hur stort intresse detta kan väcka hos annonsörerna. En del av de här nischade magasinen, som Diego, har ju haft svårt att hävda sig. Men jag tycker det är ett kul initiativ och jag önskar dem lycka till.

Liv Sjödin, printchef på Starcom, är fyller i:

- Det är tufft att ta sig in i nischen. Det är en redan smal målgrupp och när man skalar av och riktar in sig på kvinnor blir det ju ännu smalare.

Hon tror dessutom att mode- och skönhetsbevakningen är för grund för att locka de tunga annonsörerna inom livsstil.

- Det finns redan många alternativ för modeannonsörerna. Men de har fått in ett flertal traditionella affärsannonsörer och det är där jag tror de har sin chans.

Vad säger du om form och innehåll?

- Den har en yngre och fräschare ton, men känns samtidigt som en affärstidning. Som tjej känner man sig lite peppad och det finns många goda exempel på företag som inspirerar. Men frågan är om relevansen och angelägenheten är tillräckligt tung. Och det är just såna här tidningar som får det svårt i en lågkonjunktur.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.