Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Prime vill lobba för kontroversiell järnväg

Publicerad: 14 Februari 2008, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Lobbyorganisationen Norrbotniabanegruppen vill att regeringen bestämmer sig om den planerade järnvägen mellan Umeå och Luleå. Just nu överväger gruppen en offert från pr-byrån Prime, som står redo att bearbeta borgerliga ministrar.


Norrbotniabanan är en förlängning på den nuvarande Botniabanan och ska löpa mellan Umeå och Luleå. Tanken är också att passera städer som Robertsfors, Skellefteå, Piteå, och Luleå.

En ny järnväg skulle underlätta handel med Finland och Ryssland samt förbättra persontrafik längs kusten i Övre Norrland. Notan för projektet kan landa på 20 miljarder kronor.

Den socialdemokratiska regeringen var positiv till bygget. För att få in den borgerliga regeringen på samma spår överväger Norrbotniabanegruppen, en intresseorganisation som finansieras av ett antal kommuner, landsting och länsstyrelser samt näringsliv i Norrland, att anlita pr-byrån Prime.

- Ja, vi har mottagit en offert från Prime. Vi håller på att utvärdera den just nu, så får vi se vad vi ska göra, säger Norrbotniabanegruppens projektledare Kristina Falk.

Det var inte ni som kontaktade dem?

- Nej, de kontaktade oss.

Men ni hade sagt att ni var ute och letade byrå?

- Så kan man säga.

Vad skulle bli Primes uppdrag?

- Att hjälpa till med opinionsbildning, att nå beslutsfattare och stärka argumentationen kring Norrbottniabanan.

Norrbotniabanegruppens mål är att regeringen ska inkludera den nya järnvägen i investeringsplanen 2010-2019, i samband med höstpropositionen.

Enligt SVT Nordnytt, som har tagit del av offerten, vill Prime ha 540.000 kronor för besväret.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.