Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Prime M2:Oktan - Eau de Riot

Publicerad: 9 Maj 2008, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Först ut att presentera sin idé i Reklamfighten är pr-byrån Prime M2. De slänger in Oktan Eau de Riot som en brandfackla i kampen mot det etablissemanget står för, exempelvis snedvridna kroppsideal, överkonsumtion, ojämnlikheter eller vad helst målgruppen väljer att tolka in.


Parfymflaskan är designad som en Molotov-cocktail och brandtemat är genomgående i kampanjen.

På Oktans kampansajt kan användarna göra egna varianter av kampanjpostern Eau de Riot och dela med sig av till vänner och sympatisörer. Bokstavskombination "o0o ctrl+A" som uttyds Fuck you all har en central plats i kampanjstrategin och speglar målgruppens attityd till etablerade företeelser. o0o ctrl+A ska användas i en ny rörelse på internet där aktivister virtuellt brandbombar företeelser de inte gillar. Sajter som har blivit brandbombade uppförs i ett Hall of Shame i form av en gemensam svart lista.

Oväntade personer kopplas till brandbombsmanéret med budskapet Vi vill kasta en brandflaska mot etablissemanget. Inför lansering tas en film fram där en kvinnlig profil som uttalat sig i debatten om kroppsideal kastar en Eau de Riot, och förklarar att hon ruttnat på snedvridna kroppsideal. Filmen läggs upp på kampanjsajten och utvalt media bjuds in att närvara vid inspelningen.

Arbetsgrupp Prime M2:Sofia MyrevikTom BeckmanCarl Fredrik HoltermannJonas Bodin

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.