Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pressens förlovningshysteri

Publicerad: 25 Februari 2009, 12:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Årets största nyhetshändelse kommer sannolikt som en befrielse för den krisdrabbade dagspressen. Aftonbladet och Expressen gör idag 80 sidor om Kronprinsessans förlovning. DN och SvD gör 12 sidor vardera.


Expressen Både Aftonbladet (som var försenad till kioskerna i Stockholm idag) och Expressen gör en hel tidning om kungaförlovningen. Den "vanliga" tidningen har kvällspressen bladat in i förlovningstidningarna.

Aftonbladet visar prov på redaktionella muskler och producerar en förlovningstidning på 48 sidor. Tidningen innehåller endast 6 helsidesannonser, varav en egenannons, och inga uppslagsannonser.

Metro Expressens förlovningstidning är på 32 sidor, och helt annonsfri. Hovreportern Johan T Lindwall har jobbat hårt och producerat en rad artiklar, medan "förlovningsavslöjaren" Tommy Schönstedt berättar över ett uppslag hur bröllopet blir.

Svenska Dagbladet gör 12 sidor om förlovningen i huvudtidningen. Även Dagens Nyheter levererar 12 sidor om kärlekshistorien, om man inte räknar med ledare och debatt.

Svenska Dagbladet Metro viker fem sidor åt Kronprinsessans och Daniel Westlings förlovning.

Samtliga tidningar innehåller ungefär samma vinklar, bland annat rekapitulationer av förlovningsparets förhållande, Daniel Westlings förvandling till prins-ämne, reaktionerna i Ockelbo, svenska folkets gratulationer, och information om hur bröllopet ska gå till.

De flesta medier tar idag också fasta på "Ja, ja, jaaa", Kronprinsessan Victorias ord under presskonferensen om hur hon tackade "ja" till Daniel Westlings frieri. Mycket talar för att "Ja, ja, jaaa" kan bli lika klassiskt som Kungens citat från 1976, "Det bara sa klick".

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.