Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pressens Bild köper Bildhuset

Publicerad: 24 Juni 2002, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

För att stärka sin position inom reklamfoto köper Pressens Bild konkurrenten Bildhuset.


- Bildhuset kan tillfoga kompetens och ett bildurval som gör Pressens Bild mer komplett. Bildhuset och dess fotografer är erkänt bäst i Sverige på sin marknad. De har framförallt positionerat sig mot reklammarknaden, men är även starka inom förlags- och företagsfoto, säger Heinz Wester, vd, Pressens bild.

Bildbyrån Bildhuset omsätter 11 miljoner kronor och ägs före köpet av 49 fotografer. Pressens Bild är ett bolag inom Bonnier Newspapers och omsatte förra året 95 miljoner kronor.

- Tanken är att stärka Pressens Bild framförallt mot reklammarknaden. Vi har även tidigare arbetat med reklambilder men har inte kommit in på den marknaden, säger Heinz Wester.

Bildhuset fortsätter att agera under eget namn.

Hur mycket Pressens Bild betalar för Bildhuset vill Heinz Wester inte berätta.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.