Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pressen ska göra jobbet för Sony Ericsson

Publicerad: 1 Oktober 2001, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Sony Ericsson blir avsändare i all marknadsföring för mobiltelefoner som rullar ut från och med nu. Även befintliga produkter marknadsförs med det nya namnet. Det nya varumärket ska inte marknadsföras med någon egen kampanj. Sony Ericsson hoppas i stället att uppmärksamhet i pressen ska göra jobbet.


Idag bildas det nya mobiltelefonbolaget Sony Ericsson, ett samriskbolag mellan

de svenska och japanska mobiljättarna. Sony Ericsson ska synas på alla nya

kampanjer för redan lanserade produkter. Dessutom kommer dubbelnamnet att vara

avsändare i olika sponsringssammanhang, bland annat i företagets inblandning i

MTV Europe Music Awards och Volvo Ocean Race. Det senare när den aktuella båten

lämnade senaste hamnen med en Ericsson-logotyp och gör an nästa brygga med det

nya märket på skrovet.

- De första rena produktkampanjerna kommer samtidigt med att de gemensamma

produkterna som kommer någon gång under nästa år, säger Peter Bodor,

pressansvarig på Sony Ericsson i Sverige.

Någon marknadsföring för det nya varumärket kommer Sony Ericsson dock inte att

göra i det första skedet.

- Just nu har vi ingen kampanj klar för själva varumärket, säger Peter Bodor.

Nu förlitar företaget sig på att det intresse som både pressen och allmänheten

redan visat ska hålla i sig. Och att det ska ge draghjälp nog åt att få ut

budskapet kring att Sony och Ericsson numera bygger och säljer mobiltelefoner

tillsammans.

- Visst kommer vi att göra ren varumärkesreklam i form av kampanjer och

sponsring, men i det här läget räknar vi med att informationen ska komma ut

ändå, säger Peter Bodor.

Valet av namn på företaget kommenterar Peter Bodor så här:

- Det bygger på något som redan är inarbetat och det finns ett allmänintresse

för dessa namn i grunden. Det var aldrig tal om att vi skulle heta Ericssony

eller Talkman eller liknande.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.