Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Press vinnare - tv rasar i mediebyråbarometern

Publicerad: 13 Maj 2008, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

1,15 miljarder kronor slussades via svenska mediebyråer i april 2008. Totalt över året har volymen ökat med 4 procent jämfört med 2007, men för april minskade reklaminvesteringarna med samma siffra. Landsortspress och veckopress ökar mest.


En orsak till minskningen kan vara den tidiga påsken, som i år inföll i mars. Dessutom håller flera storannonsörer i plånboken i väntan på stora sportevenemang som hockey-VM och fotbolls-EM, enligt Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyårer.

Medan internet och DR har gått bäst sett över hela 2008 är det dagspress och veckopress som är de stora vinnarna i april.

Dagspress landsort ökar med 28 procent i april - hittills i år är siffran 13 procent. Även storstad ökar, men med 2 procent. Kvällspressen går sämre och backar med 13 procent. Bättre går det för veckopress, som ökar 7 procent i april och 2 procent hittills 2008. Även fackpress tar ens törre del av kakan och ökar 5 procnet till 34 miljoner kronor.

TV har ökat marginellt under årets första månader men rasar 15 procent i april. Även radio backar stort i april, med 23 procent.

I går släppte IRM sin rapport för reklaminvesteringarna under det första kvartalet 2008. I den framgår att medieinvesteringarna ökat med 3,3 procent under det första kvartalet. Under samma period har medlemmarna i Sveriges Mediebyråer ökat sin omsättning med 6,4 procent.

Mediebyråbarometern april, förändring i procentjämfört med april 2007.

Dagspress landsort +28 Veckopress +7Internet +4 Dagspress storstad +2Radio - 23TV - 15Kvällspress - 13Utomhus - 6

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.