Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Presentatörskap ska ge Olsten effektiv tv-kampanj

Publicerad: 7 Mars 2001, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Med smarta tv-presentatörskap vill Olsten förmedla bilden av den trevliga personaluthyraren. Den pågående kampanjen är årslång, går i satellit-tv, radio och senare i år på internet och har temat "Veckans ros".


Upplägget är att Anders Timell, som även är programledare för Kanal 5s

Radio-såpa, varje vecka delar ut blomster till en av personalen på Olsten.

- Personerna har ingen aning om att de har blivit utsedda. Det är deras

spontana reaktioner som syns, säger Helena Lundberg, reklamchef på Olsten.

Varför gör ni kampanjen?

- Vi vill lyfta fram det bästa med vårt företag. Det är vår personal.

Varför har ni valt att presentera tv-filmer stället för att köpa vanliga

spotar?

Det är ett kostnadseffektivt sätt att bygga varumärke. Det har fler upptäckt.

Reglerna har luckrats upp i Kanal 5 och TV3 och det blir nästan som att visa

en reklamfilm. När vi sponsrar ett helt program får vi en oerhört kreativ miljö

och kan berätta en hel historia genom programmet.

Vilka värden vill ni förmedla?

- Vi vill vara företaget som känns som lite mer varmt och omtänksamt.

Ni har inte samma humor i era filmer som exempelvis Poolia. Varför?

- Poolia, Proffice och Manpower bygger mer på humor och roliga situationer. Men

humor kan ju vara känsligt. Anders Timell är ju rapp, men det är inte så att

folk ska skratta åt oss utan med oss.

Du jobbar med ett A-comnätverk av byråer. Hur fungerar det?

- Jättebra. Vi kan plocka de personer vi vill jobba med. Och det är ju vad vi

rekommenderar våra kunder att göra.

Och vad kostar det?

- Det är inte dyrare än en vanlig byrårelation, men vi är inte ute efter ett

billigt samarbete utan ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera.

FAKTA:

Kampanj: Veckans Ros

Löper i tv hela året. Olsten presenterar fredags- och lördagsfilmer i TV3 och

programmet som sänds klockan 20.00 på söndag samt toppfilmen i

Kanal 5.

Veckans ros presenteras även i radio via Radiobokningen, Lugna favoriter och

Radio Rix.

Kampanjen startar på internet i mitten av mars med bannerkampanjer,

kampanjsajter och virusmarknadsföring via e-post. Kampanjen bygger på ?viljan

att bli veckans ros?

Målgrupp: Bred, både kunder och blivande konsulter.

Budget: "Vill inte uppge"

Övergripande payoff för Olsten: "Vår personal är din personal"

Personer i byrånätverket:

Tomas Olsson, A-commerce,

Claes Nevréus, Villmer,

Ulf Sandberg, Sandberg Media Synergi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.