Gå direkt till textinnehållet

Prenumerationsintäkter går om annonser i Norge

Prenumerationsintäkterna överstiger för första gången annonsintäkterna i norska medier.

De kommersiella tv-kanalerna ökade sina intäkter med huvudsakligen prenumerationsintäkter, visar norska Medietilsynets rapport som analyserar mediebranschens ekonomiska utveckling de senaste åren. 

Försäljningen av kanalpaket, streamingtjänster och distribution utgjorde 47 procent av tv-verksamheternas driftsintäkter 2017. Totalsumman landade 3,6 miljarder norska kronor.

- Digitaliseringen av tv-distribution gör att fler tv-kanaler finns tillgängliga för en större del av befolkningen, samtidigt som tittandet sprids över flera kanaler, säger Medietilsynets direktör Mari Velsand till Kampanje

Tidningshusen sliter med att behålla annonskronorna även i Norge, men prenumerationsintäkterna går åt rätt håll  även inom det segmentet. Utvecklingen ser emellertid mycket stabilare ut inom tv och radio.

Att tv-tittandet förflyttas från linjärt till streaming har än så länge inte resulterat i några reducerade reklamintäkter, säger Mari Vesland. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-12 10.12Uppdaterad 2018-11-12 10.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: