Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Premiär för Va.se: "Vi är en upmarket-sajt"

Publicerad: 15 April 2008, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

I dag byter Veckans Affärers sajt namn från Ekonominyheterna.se till Va.se. Genom separationen från TV4 hoppas chefredaktören Pontus Schultz nå annonsörer med en mer nischad målgrupp.


Som Dagens Media tidigare har berättat separerar Veckans Affärers sajt från TV4s varumärke Ekonominyheterna. I dag var det premiär för nya sajten Va.se.

Den nya sajten är närmare knuten till tidningen, bland annat har nyhetsredaktionerna för tidningen och webben slagits ihop. Men samarbetet med TV4 fortsätter.

- Våra experter fortsätter att synas i TV4s nyhetssändningar och TV4 levererar rörlig bild till vår sajt, vilket är en av våra konkurrensfördelar, säger Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz.

Vad skiljer den nya sajten från den förra?

- Relanseringen handlar framför allt om en ny paketering som passar den målgrupp som vi redan har, det vill säga trendsättare och beslutsfattare. Annonsmarknaden vill ha alternativ till det stora, breda sajterna. Många är mer intresserade av sajter som vänder sig till nischade målgrupper och som har en relation till läsarna.

- Affärsnyheter i Sverige har ofta kvällstidningskänsla, med fokus på nyhetsflödet och för mycket nakenchocker. Va.se är en upmarket-sajt, vilket vi ser betydligt mer av internationellt.

Vad betyder det för Veckans Affärer som varumärke att sajten byter namn?

- Vår stora tillväxt hos annonsörerna är när vi kan jobba med hela varumärket, i flera kanaler. När vi nu byter namn på nätet kan vi knyta ihop sajten med de satsningar vi gör i tidningen. På ett journalistiskt plan kan vi hålla i våra egna stories mer än tidigare genom uppföljningar på nätet.

Hur ska besökarna hitta till den nya sajten?

- Vi har en stor lansering i tidningen på torsdag. Dessutom kör vi en tv-kampanj på TV8 och kampanjer i sök- och affiliatekanaler. Vår sajt har haft en bra generisk utveckling, med snudd på 90.000 besökare förra veckan, en ökning med 40 procent på ett år.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.