Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Premiär för ny krigstidning

Publicerad: 20 maj 2009, 10:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Med en tidning helt inriktad på militärhistoria hoppas Historiska Media nå nya läsare. "Det blir ingen blodtörstig tidning", försäkrar Magnus Bergsten, redaktionschef på Historiska Media Tidskrifter.


Många tidskrifter har det tufft under lågkonjunkturen. Men historiesegmentet har visat stadig tillväxt i de senaste Orvesto-mätningarna.

Den 21 juli lanseras "Militär Historia", vilket blir förlaget Historiska Medias tredje titel i segmentet. Sedan tidigare ger de ut månadsmagasinen Populär Historia och Allt om Historia.

- I nischen för allmänhistoriska tidningar är det nog fullt. Men då historieintresset är stort i Sverige ser vi att det finns en marknad för nischade titlar och då känns en specialtidning om militärhistoria mest självklart, säger Magnus Bergsten.

Varför vill folk läsa om krig och död?

- Det är en svår fråga. Men vi vet att böcker och filmer om krigshistoria går väldigt bra. Folk är intresserade av dramatik och i krig ställs allt på sin spets eftersom det handlar om liv och död. Det handlar inte om blodtröst utan ett stort intresse för människoöden och mänsklig aktivitet.

"Militär Historia" får en utgivningstakt på sex nummer per år och Magnus Bergsten räknar med att tidningen snabbt ska kunna nå en upplaga på över 10.000 exemplar.

Annonsförsäljningen ska, liksom för Historiska Medias andra titlar, skötas av Ardeo Media.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.