Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Precis säger nej till IRM

Publicerad: 14 Januari 2009, 10:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Magnus Anshelm, IRM:s nye vd, hoppas kunna inkludera pr i institutets mätningar med start i februari. Men branschorganisationen Precis sätter sig på tvären.


Som Dagens Media har berättat vill IRM ha med pr i sina mätningar av medieinvesteringar. Ambitionen har funnits i många år, men den nytillträdde vd:n Magnus Anshelm uttalade nyligen hopp om att kunna få till pr-mätningar redan i februari.

Det hela bygger dock på att Sveriges stora pr-byråer vill dela med sig av sitt fakturerade arvode, redan innan det är dags för bokslut, vilket kan bli en tvistefråga.

De kommande veckorna ska Magnus Anshelm ut och träffa byråerna, för att övertyga dem.

Samtidigt lobbar branschorganisationen Precis, som representerar en rad av Sveriges största och mäktigaste pr-byråer, för att byråerna ska bojkotta IRM:s pr-mätning.

Generalsekreteraren Kaj Flick skickade i morse ett mejl till föreningens medlemmar:

"Vi har konsekvent bedömt att det är omöjligt att på ett vettigt sätt redovisa pr i IRMs diagram och tabeller. Bland annat för att den största delen av den rådgivning inom public relations som våra medlemsföretag ger inte har med reklam/medieinvesteringar att göra, dels för att de största företagen och därmed den största delen av branschen pga lagstiftning inte får redovisa sina siffror löpande under året"

Istället förespråkar Kaj Flick det Informationsindex som organisationen, tillsammans med Informationsföreningen, årligen publicerar.

- Det är en väldigt viktig uppgift för en branschförening att kunna beskriva branschen i siffror, men pr passar inte in i IRM:s verktyg, säger han till Dagens Media.

Stötestenen är att Kaj Flick, likt flera företrädare för pr-branschen, inte tycker att köpt reklam och pr går att beskriva med samma mått.

Även Informationsföreningen skickade i morse ut ett pressmeddelande, med ett liknande budskap.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.