Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Precis: "Bör" blir kanske "ska"

Publicerad: 25 April 2008, 11:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

När pr-branschens organisation Precis i går hade årsmöte var den heta frågan om byråerna ska vara öppna med vilka uppdragsgivare de har. Innan sommaren ska nya normer finnas på plats.


De två frågorna som var i centrum för gårdagens årsmöte var huruvida det är okej för en pr-byrå att jobba med flera konkurrerande kunder samtidigt, och om en byrå bör, eller ska, tala om för tredje part vilka uppdragsgivare de har.

- Vi har haft en längre diskussion om hur normerna för branschen ska se ut. Styrelsens förslag var uppe på mötet och vi fick ett antal kloka synpunkter, säger Hans Gennerud.

Frågorna handlar mycket om formuleringar i de branschnormer Precis satt upp. I dag lyder delar av normerna enligt nedan:

Ett pr-konsultföretag har inte någon allmän skyldighet att för utanförstående berätta om sina uppdragsgivare eller uppdragens art. I en aktiv kontakt med tredje part då syftet är att påverka denna tredje part - till exempel en journalist eller en beslutsfattare - bör dock pr-konsultföretaget vid anmodan redovisa vem uppdragsgivaren är.

Frågan är nu om bör ska bytas ut mot ska.

- Relationen till tredje part är en viktig fråga. Nu ska vi ta till oss vad som framkom i går och ta det här ett varv till. Min förhoppning är att vi ska ha ett beslut om eventuella ändringar av normerna innan sommaren, säger Hans Gennerud.

Han poängterar dock att det här inte handlar om någon lagstiftning.

- Det här är just normer som ska visa var mittfåran i branschen ligger. De är inte tvingande och vi har inga formella sanktionsmöjligheter.

Vid gårdagens årsmöte valdes Ingrid Landahl in som ny styrelseledamot. Hon tar över efter Lo Söderlund som i början av året lämnade pr-byrån Trimedia.

Precis styrelse består sedan i går av:Hans Gennerud, Gullers GruppFredrik Johansson, KreabMaria Arnholm, SpringtimeClaes Bodén, Jung RelationsKinna Brundin, GCI StockholmAnders Halvarsson, Hallvarsson & HalvarssonAnders Hult, PrimeNina Nygaard Lundin, Sargasso KommunikationThomas Pålsson, AspektaIngrid Landahl, Comma

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.