Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr viktigast när Indiska lanserar designsamarbete

Publicerad: 25 Februari 2008, 14:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Klädkedjan Indiska hoppar på trenden med att låta designers göra en kollektion. Indiskas samarbete ska främst marknadsföras via pr, som senare kompletteras med en printkampanj.


I april släpps kollektionen Jewels of India i utvalda butiker. Plaggen är plockade från tre indiska designers befintliga kollektioner, Krishna Mehta, Kavita Bhartia och Abraham & Thakore.

- Eftersom många låter formgivare gå in och designa en kollektion ville vi göra det på ett annorlunda sätt. Vi vill visa att vi kan Indien och att det är vår främsta inspirationskälla, men också att det finns modern indisk design, säger Johanna Gyllebäck, pr- och informationsansvarig på Indiska.

Samarbetet ska främst marknadsföras via pr. I förra veckan var Krishna Mehta i Sverige då Indiska ordnade pressträffar. Hittills har det gett ett tiotal pressklipp, berättar Johanna Gyllebäck.

- Vi vet att många är intresserade och tror att samarbetet kommer att lyftas fram mer inför lanseringen. Vi tror mycket på att skapa en snackis på stan men det är svårt att mäta vilken uppmärksamhet sådant ger.

Pr-insatsen kompletteras med en kampanj i modemagasin, som går upp i samband med att kollektionen släpps.

- Vi tycker att pr är det bästa sättet att få ut vårt budskap.

Kampanjen görs av frilansare med ledning av Johan Månsson. Indiskas mediebyrå är Vizeum.

Tanken är att samarbetet med olika indiska designers ska återkomma varje säsong.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.