Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr lanserar Electrolux dammsugarrobot

Publicerad: 22 November 2001, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Pr och event är huvudmedier när Electrolux lanserar sin självgående dammsugare Trilobite.


- Produkten är tillräckligt intressant för att den ska hålla att prata om

journalistiskt. Och vi vet av erfarenhet att konsumenterna först vill se en

produkt för att blir övertygade om att den fungerar, säger Ulf Öhman, ansvarig

för Floor care i på Electrolux i Sverige.

Produkten lanserades för två veckor sedan med en större presskonferens i

Stockholm. Samtidigt höll Electrolux en kickoff för 150 återförsäljare.

- Vi hade en satellitlänk mellan konferenserna så att återförsäljarna skulle

kunna se presskonferensen. Samtidigt kunde det ge ytterligare tyngd över

presskonferensen, genom att tala om för journalisterna att återförsäljarna var

med. Då fanns också produkterna på lager för försäljning.

Återförsäljarna hade innan fått skriva på ett papper om att upplåta en del av

sin butiksyta för demonstrering av dammsugaren och en halvdagsutbildning av

personalen.

- Än så länge känns det bra. Vi har fått otroligt mycket uppmärksamhet och en

otroligt bra effekt på återförsäljarkonferensen.

I måndags körde Electrolux också igång en event-turné med ett ambullerande

vardagsrum där dammsugaren ska visas upp. Turnén går till platser där

målgruppen förväntas finnas, SAS-lounger, tågstationer och NK-varuhus.

- Målgruppen är begränsad. Produkten är dyr (14.000 kronor). Vi riktar oss

inledningsvis till storstadsbor med höga inkomster, kosmopoliter.

Kampanjen rullar också vidare i pressen. Kampanjen består av fem annonser som

vardera beskriver de egenskaper som Electrolux vill framhålla:

- Den är noggrann, snygg, känslig, flitig och oberoende.

Electrolux har valt tidningar som Teknikens värld, inredningstidningar,

livsstilsmagasin och Dagens Industri.

Ulf Öhman uppskattar att pr, event och medieköp står för en tredjedel av

lanseringsbudgeten. Hur stor den är vill han dock inte berätta.

Runt jul ska Electrolux utvärdera kampanjen.

- Det gör vi för att vet hur vi ska fortsätta, men också för att fundera på vad

vi kunde ha gjort bättre. Tanken är lanseringen ska stå som modell för

lanseringarna i övriga Europa.

- Sedan utvärderar vi hur vi ska fortsätta efter jul. Vi har fått bra feedback.

Hur har kampanjen gått hittills?

- Vi överträffar i alla fall försäljningsmålen.

Electrolux byråer för lanseringen av Trilobite:

Pr: Prime PR

Event: PS Event

Grey Momentum

Mediebyrå: Mediacom

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.