Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr-kuppen blev ett fiasko - eller?

Publicerad: 21 Februari 2008, 10:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

En nystartad pr-byrå reggade Idealpr.se och ville ge den till Gudrun Schyman i present. Flera medier uppmärksammade Schymans "domänmiss". Men företaget heter egentligen Ideal Kommunikation - och har redan en hemsida.


Att Gudrun Schyman skulle bli pr-konsult var morgonens stora nyhet i bransch- och rikspress. Företaget hon skulle jobba för uppgavs heta Ideal PR. Nyheten kablades ut i TT, Dagens Meda och samtliga stora morgontidningar.

Duon bakom nystartade pr-byrån Pop n Roll upptäckte att ingen hade registrerat hemsidan www.idealpr.se och reggade den. Sedan kontaktade de journalister och berättade om domänkuppen och att de ville ge den i present till Gudrun Schyman. Politikerbloggen gjorde en notis och intervjuade Pop n Rolls delägare Henrik Lenberg om "domänmissen".

Men faktum är att Amanda Mogensen, som rekryterade Gudrun Schyman, redan har en hemsida. Hennes företag heter nämligen Ideal Kommunikation.

- Ja, vi märkte det efteråt. Men det står Ideal PR i alla tidningar och det är till Idealpr.se som folk kommer att gå till på internet, säger den andra delägare Rasmus Rahm.

Amanda Mogensen:

- Det är kul att det faller tillbaka på mig när det är journalisterna som inte kollat sina uppgifter. Jag har tagit emot domänen men har inte bestämt vad jag ska göra med den. Men det här är vält ett bra sätt att dra ett varv till på publiciteten, säger hon.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.