Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr-byråerna om bloggkritiken: Vi har viss förståelse

Publicerad: 19 Augusti 2008, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Pr-byråerna svarar på kritiken från Garbergsbloggarna Nina Åkestam och Sandra Beijer om att pr-byråerna är för dåliga på research när de närmar sig bloggare. "Det finns en risk att pr-byråerna tänker i traditionella medietermer och skjuter för brett", säger Fredrik Pallin, vd på Mahir PR.


- Man måste ha bättre koll på bloggar än på traditionella medier och då krävs ett genuint intresse. En blogg kan vara väldigt effektiv om nyheten är relevant. Ofta sprider sig det de skriver till andra bloggar och medier, men det beror också på vilken nyhet det är och hur exklusiv den är, säger Fredrik Pallin.

Han säger att risken för negativ publicitet är större om man gör en irrelevant pitch mot en blogg eftersom de ofta skriver om det, vilket tidningarna inte gör.

- Det gäller för pr-byråerna att lägga ner mycket tid på att hitta relevanta bloggar och att läsa dem.

Jacob Lapidus, konsult på Patriksson Communications, säger att han har viss förståelse för kritiken.

- Bloggarna blir överösta med erbjudanden men det är svårt att få respons bara genom att skicka ett mejl. Sedan resonerar många pr-konsulter på samma vis som de gör med pressreleaser, att det är bättre att skjuta för brett än för smalt. Då är det också många som får irrelevant information.

Han vill inte uttala sig kategoriskt för branschen eftersom han inte vet i detalj hur andra byråer jobbar, men tycker att Patriksson Communications sköter sig.

- Vi hanterar alla varumärken olika och tar reda på vilka bloggar som är relevanta. Målgruppen för Wedins och Whyred har inte samma målgrupp och passar heller inte på samma bloggar.

Han berättar hur Patriksson arbetade för att fånga bloggarnas intresse i samband med släppet av Martina Bonniers bok, Fashionista.

- Vi bjöd in dem till en bloggfrukost där de fick prata med Martina och fick ett ex av boken. Sedan la vi upp material på nätet som de kunde ta del av. Att kombinera verkligheten med bloggosfären fungerar riktigt bra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.