Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

PR-branschen 2001 - de 30 största byråerna

Publicerad: 16 Januari 2002, 19:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Det är oförändrat i den absoluta toppen när Dagens Media för andra året i rad listar pr-branschens största byråer. Siffrorna som hittills rapporterats in tyder på en stagnation i tillväxt under år 2001 i en bransch som växte kraftigt år 2000.


Byråerna i toppen har lyckats nå ett gott år 2001, jämfört med 2000. Kreab, Journalistgruppen, JKL och GCI Rinfo lyckades alla öka byråintäkten med mer än 20 procent, låt vara att Kreab införlivade ny verksamhet i siffrorna.

Havanna och Text100 hörde till byråerna som lyckades öka med tvåsiffriga procenttal under år 2001. Däremot fick snabbväxarna Prime PR känna av en nedgång med nio procent i byråintäkt. Segerfeldt & Partners och Florman fick också känna av minskade intäkter. It-tunga Spider framstod som en av förlorarna genom ett tapp i intäkter på tio procent.

Sett till intäkt per anställd, lyckades flera byråer höja sin kvot, däribland Johansson, Ogilvy och Edelman. Också Kreab, som redan är en av byråerna med allra högst intäkt per anställd, lyckade höja kvoten.

Men de flesta byråerna fick sänka intäkten per anställd under år 2001. Genomsnittet blir dock detsamma som för år 2000, 1,07 miljoner kronor per anställd och år. Då innebar det en ökning, från 1999, med fem procent.

När detta skrivs, saknas fortfarande uppgifter från tongivande byråer som Jerry Bergström, Citigate Gramma och Burson-Marsteller. Därför är det vanskligt att säga allt för mycket om hur branschen har utvecklats under år 2001.

Senast uppdaterade siffror visar på en ökning av byråintäkt och omsättning mot förra årets uppdaterade siffror. Detta ska jämföras med förändringen mellan 1999 och 2000, då den gemensamma omsättningen för de största byråerna hamnade på 1,2 miljarder kronor och byråintäkten ökade med 40 procent till runt 925 miljoner kronor.

Här är listan över de 30 största pr-byråerna, listade efter byråintäkt i miljoner kronor, omsättning i miljoner kronor och inom parentes procentuell förändring av byråintäkten jämfört med 2000:

1. Kreab*** 183 267 (32)

2. Journalistgruppen 100 115 (27)

3. JKL 85 93 (20)

4. GCI Rinfo 52 63 (21)

5. Halvarsson & Halvarsson 47 61 (49)

6. Prime PR 40 45 (-8,9)

7. Hill and Knowlton** 35 42 (-6,0)

8. Effektiva Media 30 41 (-7,1)

9. Wildell Gruppen 30 35 (23)

10. Spider Relations 24 29 (-10)

11. Ogilvy PR 20 21 (2,6)

12. Gullers* 19 24 (24)

13. Text100 18 20 (99)

14. Segerfeldt & Partners 17 20 (-9,1)

15. Edelman 17 23 (18)

16. Tattoo PR 16 17 (6,7)

17. Geelmuyden.Kiese 14 19 (13)

18. Johansson & Co 14 16 (-7,2)

19. Havanna 14 17 (39)

20. Andréasson-Nyberg 13 15 (-18)

21. N3prenör 12,5 25 (-40)

22. Florman 11 13 (-9,5)

23. PPC Media (Perlatum) 9,8 10 (-46)

24. Aspekta 8,6 11 (-8,5)

25. Rita Platzer PR 8,1 11 (-8,0)

26. Medial Kommunikation 7,9 8,7 (-7,1)

27. Informedia 7,6 8 (15)

28. Münz Ålenius 7,5 12 (0)

29. Erichs Communications 7 10 (0)

30. Frank Kommunikation 5,5 5,5 (-8,3)

Total byråintäkt: 884

Total omsättning: 1.111

Här är listan över byråintäkt per anställd för de 30 största pr-byråerna, listade efter byråintäkt per anställd i miljoner kronor, snittantal anställda år 2001 och inom parentes procentuell förändring av byråintäkten per anställd jämfört med 2000):

1. Kreab*** 1,83 100 (20)

2. JKL 1,33 64 (5,1)

3. PPC Media (Peraltum) 1,23 8 (16)

4. Gullers* 1,21 16 (16,6)

5. Johansson & Co 1,18 12 (16)

6. N3prenör 1,14 11 (-46)

7. Geelmuyden.Kiese 1,11 13 (-4,8)

8. Ogilvy PR 1,08 18 (14)

9. Prime PR 1,08 37 (-16)

10. Aspekta 1,08 8 (-8,5)

11. Münz Ålenius 1,07 7 (-14)

12. Wildell Gruppen 1,05 28 (9,7)

13. Medial Kommunikation 1,05 7,5 (-18)

14. Halvarsson & Halvarsson 1,04 45 (2,8)

15. Text100 1,04 17 (-37)

16. Tattoo PR 1,00 16 (-20)

17. Frank Kommunikation 1,00 5,5 (0)

18. Hill and Knowlton** 0,97 36 (-14)

19. Florman 0,95 12 (5,6)

20. Andréasson-Nyberg 0,94 14 (-12)

21. GCI Rinfo 0,94 55 (3,5)

22. Spider Relations 0,93 26 (-17)

23. Segerfeldt & Partners 0,85 20 (-18)

24. Informedia 0,84 9 (15)

25. Havanna 0,82 17 (6,0)

26. Journalistgruppen 0,81 123 (0,9)

27. Effektiva Media 0,81 37 (-2,1)

28. Rita Platzer PR 0,81 10 (-17)

29. Edelman 0,79 21 (12)

30. Comunicado pr & reklam 0,79 7 (-6,2)

Förklaringar:

* sålt/köpt/införlivat verksamhet

**uppgifter ha uppskattats

*** sålt/köpt/införlivat verksamhet, brutet

Rolf van den Brink

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.