Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Postens 140 varumärken blir ett

Publicerad: 8 Mars 2001, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Idag får Posten nytt utseende. Allt från brevlådor till postcyklar och logotype har fräschats upp. Den blågula logotypen blir - blågul. Färgerna är dock omkastade. Ta en titt på Postens nya utseende.


I samband med designförändringen skapas ett mer enhetligt utseende för Posten.

Allt från lantbrevbärarnas kläder till kontor och paket ska kommunicera samma

färger och utseende.

Posten har idag 140 olika varumärken för omkring 600 tjänster, enligt ett

pressmeddelande. Dessutom förekommer logotypen i ett antal olika utföranden. De

140 varumärkena bantas till ett enda.

Lopgotypen förblir alltså blågul, men färgerna kastas om så att hornet och

kronan blir gul och bakgrundsfärgen blå. Detta ska signalera nytänkande och

framåtanda. Den omvända färgställningen symboliserar också Postens utveckling

till ett modernt distributionsföretag, enligt företagets hemsida.

De 38.000 gamla brevlådorna ska succesivt bytas ut mot de moderna lådorna.

Det är designbyrån Formula som tagit fram Postens nya utseende. Huvudansvarig

på Formula är Peter Neumeister, creative director.

Mer information om Postens nya utseende kommer inom kort.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.