Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Posten vill sälja individanpassad dr

Publicerad: 18 Juni 2002, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Posten lanserar en tjänst som individanpassar tryck av fysisk direktreklam. Posten vill därmed ta ett fastare grepp om hela direktreklamkedjan - från tryck via kuvertering till distribution.


- Vi tror att det är viktigt att kunna erbjuda individualisering för att säkerställa Postens dr-del. Vi måste vara duktiga på vårt eget medium. I takt med att kundernas kunskaper om sina kunddatabaser växer kommer fler kunder att komma till, säger Karin Andersson, pr-ansvarig för Postens affärsenhet marknadskommunikation.

Variabel Färgprint, som tjänsten kallas, gör det möjligt för direktreklamkunder att mata in en oändlig mängd variabler från sin databas som individanpassar varje utskick. Ålder, kön, inkomst, köpbeteende, fritidsintresse och yrke är några variabler, men även nationella och internationella editioner är möjliga att skapa.

Tidigare har individanpassning av fysisk direktreklam varit en kostsam historia, enligt Karin Andersson. Hos Posten kommer det att kosta 1,50 kronor till 4 kronor per utskick beroende på volym och antal variabler.

Tekniken har Posten utvecklat i samarbete med Scitex, BFE och Xerox och investeringen är enligt Karin Andersson "enorm". Hur mycket pengar det handlar om vill hon dock inte säga.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.