Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Posten dumpar Starcom - väljer Initiative Universal

Publicerad: 21 November 2008, 14:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

En av höstens stora mediebyråupphandlingar är avgjord, kan Dagens Media avslöja. Posten bryter samarbetet med Starcom och väljer istället Initiative Universal.


Starcom tappar blytunga kunden Posten, som under hösten upphandlat mediebyrå. Ny partner blir IUM, som vann pitchen i konkurrens med fyra andra byråer. Det uppger källor till Dagens Media.

Förra året investerade Posten 84 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo Reklammätningar.

Per Mossberg, Postens kommunikationsdirektör, vill inte bekräfta uppgifterna.

- Ingenting är klart, säger han.

Jag hörde att ni valt IUM?

- Då hörde du det. För oss är det klart när papperna är påskrivna och det är de alltså inte.

Det har varit en motig höst för Starcom och nye vdn Johan Sjökvist. Publicis-byrån tappade nyligen Lantmännen till Aegis. Samtidigt försvarar byrån sitt kontrakt med Vattenfall, som också ser över sina mediebyrårelationer. Tidigare i höst lämnade också toppcheferna Johan Falk och Fredrik Svensson byrån.

Dagens Media har sökt Urban Hilding, vd på Initiative Universal.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.